Det finns en framtidstro bland svenska företag, och optimismen kring både tillväxt och lönsamhet är påtaglig. Enligt en ny undersökning från Svea Bank visar sig vartannat bolag vara optimistiskt om sin framtid, och en fjärdedel av företagen planerar att expandera till nya geografiska marknader eller affärsområden under det kommande året. Det är en framtidstro som lyser starkt, även i tider av ekonomisk osäkerhet och stigande arbetslöshet. Dessutom ser fler än var femte företag ett behov av att öka sin personalstyrka, vilket indikerar en positiv trend för arbetsmarknaden.

Nya affärsområden och marknader i fokus

En av de mest framträdande slutsatserna i undersökningen är företagens mål att expandera. Nära hälften, 46 procent, av företagen har som ambition att öka sin lönsamhet, och 35 procent vill bibehålla den lönsamhet de redan har uppnått. Dessutom uttrycker en tredjedel en förhoppning om ökad tillväxt under de kommande tolv månaderna. Det är tydligt att expansion är högsta prioritet för många företag, där 27 procent av företagen fokuserar på att etablera sig inom nya affärsområden, medan en fjärdedel planerar att gå in på nya geografiska marknader.

Denna expansionsvilja återspeglas också i vad företagen skulle göra om de fick tillgång till mer kapital. Återigen är det utökning till nya marknader och affärsområden som toppar prioriteringarna, följt av en ökning av personalstyrkan och satsningar på hållbarhet.

Många i behov av ny personal och kompetens

En annan intressant aspekt som framkommer i Svea Banks undersökning är att många företag trots rådande arbetslöshet har planer på att anställa fler och stärka kompetensen i sina organisationer. En femtedel, 22 procent, anger att de planerar att utöka sin personalstyrka inom de närmaste tolv månaderna. Samtidigt säger 23 procent att de har för avsikt att utbilda befintlig personal för att möta framtida krav och utmaningar.

– Att svenska företagare ser optimistiskt på framtiden och planerar stora satsningar utan att ta in kapital sänder lovande signaler för svensk ekonomi. I ett läge där arbetslösheten dessutom ökar ser parallellt många behov att få in mer personal och kompetens vilket självklart är positivt, säger Emma Lindgren, expert på digitalisering och konsumtion på Svea Bank.

Satsningar som företagen planerar det kommande året

Den optimistiska framtidssynen bland svenska företag återspeglas tydligt i deras planer för framtiden. Här är några av de främsta områdena som företag planerar att satsa på under det närmaste året:

  • Expandera till nya affärsområden – 27 %
  • Gå in på nya geografiska marknader – 25 %
  • Utbilda personal – 23 %
  • Utöka personalstyrkan – 22 %
  • Bli mer hållbara – 21 %
  • Betala löner – 21 %

Det är uppenbart att företagen ser stora möjligheter framåt, med fokus på expansion, kompetensutveckling och hållbarhet. I en tid då arbetslösheten stiger, ger företagens planer på att anställa fler och investera i kompetens positiva signaler om framtidens arbetsmarknad och den svenska ekonomin i stort.

Sammanfattningsvis ger undersökningen en bild av ett näringsliv fyllt av framtidstro och ambition. Utmaningen för företagen blir nu att omsätta dessa planer i konkret handling, samtidigt som de måste navigera genom en föränderlig ekonomisk verklighet.