Även butikerna i Danmark och Norge stänger
Den amerikanska skokedjan Foot Locker har meddelat att de kommer att stänga alla sina butiker i Sverige, Norge och Danmark. Detta beslut är en del av bolagets bredare strategi att omstrukturera och effektivisera sin affärsmodell genom att fokusera på kärnverksamheter och marknader som bedöms som mer lönsamma.
En del av en global omstrukturering
Nyheten om stängningarna framkom i Foot Lockers rapport för det andra kvartalet 2024. Utöver de nordiska länderna kommer även företagets verksamhet i Sydkorea att läggas ned, både vad gäller fysiska butiker och e-handel. Detta är ett led i företagets ambition att förenkla sin affärsstruktur och prioritera marknader där tillväxtpotentialen är större.
Foot Locker har också tecknat ett avtal med den grekiska detaljhandelskoncernen Fourlis Group om att överlåta verksamheten i Grekland och Rumänien. I samband med detta kommer 30 av företagets 140 butiker i Asien- och Stillahavsområdet samt 629 butiker i Europa att stängas eller överföras till andra aktörer.
Butiksstängningar i Sverige
Foot Locker har för närvarande fyra butiker i Sverige. Tre av dessa är belägna i Stockholm; en i Gallerian på Hamngatan, en i Mall of Scandinavia och en i Skärholmens galleria. Den fjärde butiken finns i Emporia i Malmö. Alla dessa butiker kommer nu att stängas som en del av företagets omstrukturering.
Förändringarna väntas vara genomförda senast i mitten av 2025. Det är ännu oklart vad som kommer att hända med de anställda i de svenska butikerna, men företagets beslut speglar en bredare trend inom detaljhandeln där allt fler företag omprövar sina strategier för att möta förändrade konsumentbeteenden och en alltmer digitaliserad marknad.
En signal om förändring inom detaljhandeln
Foot Lockers beslut att lämna de nordiska marknaderna är en tydlig indikation på de utmaningar som traditionella detaljhandelskedjor står inför i en tid av digital transformation och förändrade konsumentmönster. Medan vissa marknader anses vara mättade eller olönsamma, satsar företaget nu på att stärka sin position i regioner där potentialen för tillväxt bedöms som större.
För konsumenter i Sverige, Norge och Danmark innebär detta slutet på en era där Foot Locker varit en självklar destination för sneakers och sportkläder. Framtiden för skoförsäljning i regionen kommer troligen att präglas av en ökad närvaro av online-aktörer och en ompositionering av kvarvarande fysiska butiker för att möta nya konsumentbehov.
Sammanfattningsvis speglar Foot Lockers beslut en bredare trend inom global detaljhandel, där företagen tvingas anpassa sig för att överleva och växa i en snabbt föränderlig värld.