Varje år publicerar Folksams trafikforskare en nybilslista för att hjälpa konsumenter och företag att göra bättre bilval ur säkerhets- och miljösynpunkt. Årets lista innehåller 103 bilmodeller som uppfyller Folksams stränga krav på säkerhet och utsläpp. De flesta bilarna på listan är laddbara elbilar eller laddhybrider. Av dessa är det bara 14 modeller som använder andra icke-fossila bränslen som fordonsgas, vätgas eller etanol.

För att bli godkänd på listan, måste bilen ha 5 stjärnor i Euro NCAP-test, med en testhistorik som inte är äldre än sex år. Säkerhetssystem som autobroms för fotgängare och cyklister, filvarningssystem och bra whiplashskydd måste vara standard. Folksams krav på koldioxidutsläpp har skärpts från 142 g/km till 72 g/km de senaste 10 åren, och för laddhybrider gäller 50 g/km. Målet är att endast ha bilar med noll utsläpp på listan år 2027. I årets lista anges inte bara bilarnas koldioxidutsläpp, utan även elbilarnas energiförbrukning.

Det är tydligt från marknadens alternativa drivmedel att övergången till eldrift är fokus för bilflottan. Antalet godkända bilar som använder etanol, fordonsgas och vätgas har nästan varit oförändrat de senaste åren, men utbudet av elbilar och laddhybrider ökar ständigt. I år finns det 53 laddhybridmodeller på listan jämfört med 44 förra året, och bland elbilarna finns det 42 modeller, en ökning med 11 modeller jämfört med förra året.

Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam, säger att övergången till elbilar är ett steg i rätt riktning för en fossilfri transportsektor, men att det är viktigt att ha en bilflotta med en mängd olika fossilfria drivmedel. En variation av bränsletyper minskar både behovet av elenergi och den energi som används vid tillverkningen av batterierna.

Stor skillnad på energiförbrukning mellan olika bilmodeller
Förutom säkerhet och utsläpp är även energiförbrukning en viktig faktor att ta hänsyn till vid bilval. Skillnaderna mellan bilmodellerna på marknaden är stora, vilket påverkar priset per mil betydligt. En bil med hög energiförbrukning i kombination med höga elpriser kan leda till samma kostnader som en bil som drar fossilt bränsle.

Skenande elpriser har satt fokus på elbilarnas energiförbrukning. Årets lista visar stora skillnader. Elbilen med lägst energiförbrukning är Tesla Model 3 RWD och DS3 Crossback med 1,4 kWh/mil i energiförbrukning. Högst energiförbrukning har Audi E-tron 95 kWh med 2,6 kWh/mil. Stora och tunga bilar förbrukar i regel mer energi men det finns större modeller med låg energiförbrukning. Hyundai IONIQ 6 (1,4 kWh), Tesla Model Y RWD (1,6 kWh/mil) och VW ID.5 (1,7 kWh/mil) är exempel på stora elbilar med låg energiförbrukning.

– Med dagens elpriser så skiljer det ganska många kronor per mil och bil. Lägg därtill att man ibland laddar bilen på kommersiella laddstationer. En bil med hög energiförbrukning i kombination med att man tankar till ett dyrt elpris kan göra att man nästan hamnar på samma prisnivåer som om man skulle tankat med fossilt bränsle, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Till 2027 har Folksam som mål att bara lista bilar med noll utsläpp, en trend som sannolikt kommer att påverka marknaden ytterligare. Samtidigt visar årets nybilslista att marknaden fokuserar på eldrift, med en ökning av antalet elbilar och laddhybrider på listan.

Således är det viktigt att välja bil med omsorg, med tanke på säkerhet, utsläpp och energiförbrukning. Folksams nybilslista ger en bra vägledning för konsumenter och företag som söker en bil som lever upp till höga krav på miljö och säkerhet.

Se hela listan här!