Regeringen och Sverigedemokraterna har beslutat att avskaffa flygskatten, en förändring som direkt påverkar priserna för både inrikes- och utrikesflyg. Detta drag förväntas leda till sänkta biljettpriser och skapar en betydande diskussion kring både ekonomi och miljö.

Nu blir det billigare att flyga inrikes och utrikes

Från och med kommande sommar kommer svenska resenärer att märka en prissänkning på sina flygbiljetter, både inom Sverige och internationellt. Avskaffandet av flygskatten har blivit möjligt genom en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna. Linda Lindberg, Sverigedemokraternas gruppledare, presenterade nyheten på en pressträff:

– Det blir helt enkelt sänkta biljettpriser, säger hon.

Så mycket billigare blir det

Flygskatten har tidigare beräknats per passagerare och har varierat beroende på destinationen. År 2024 var skatten satt till 76 kronor för kortare resor inom Europa, 315 kronor för längre resor, och upp till 504 kronor för de mest avlägsna destinationerna. Detta innebär att en tur- och returresa till de mest avlägsna länderna kunde bli så mycket som 1 008 kronor billigare när skatten slopas.

För resenärer inom Sverige kommer prissänkningen bli mer modest men ändå märkbar. En enkelresa inom landet kommer bli 82 kronor billigare, medan en tur- och returresa får ett avdrag på 164 kronor. Denna förändring förväntas ha störst effekt på inrikesflygningar och kortare utrikesflygningar.

Omtvistad fråga

Beslutet att avskaffa flygskatten har dock inte gått obemärkt förbi och har blivit en omstridd fråga i svensk politik. Liberalerna har varit tydliga med sitt motstånd mot att ta bort skatten. Samtidigt har den rödgröna oppositionen, med Miljöpartiet i spetsen, varit starkt kritiska till förändringen.

Miljöpartiet anser att flygskatten är en viktig åtgärd för att hantera flygets klimatpåverkan. I ett uttalande har de betonat vikten av att behålla skatten, särskilt i ljuset av klimatkrisen:

– När flygets utsläpp ökar och klimatforskarna varnar oss allt högre är det dags att agera. Därför behövs en klimatskatt på flygresor, säger de.

Miljöpåverkan och framtida utmaningar

Linda Lindberg erkänner att avskaffandet av flygskatten kan leda till högre utsläpp, vilket också har varit en av de främsta argumenten för att behålla den. Samtidigt antyder hon att det finns möjlighet att granska och hantera dessa effekter framöver:

– Det är såklart att det kommer att påverka miljön och klimatutsläppen på det viset, men det är något vi får titta på framåt, säger Lindberg enligt SVT.

Debatten om flygskattens framtid belyser den svåra balansgången mellan ekonomiska fördelar för resenärer och en fortsatt kamp mot klimatförändringar. Frågan om hur flygets klimatpåverkan ska hanteras utan skatteåtgärder kommer sannolikt att fortsätta prägla den politiska debatten i Sverige.