Finska lågpriskedjan Puuilo etablerar sig i Sverige – ny konkurrent till Rusta och Clas Ohlson

Den finska lågpriskedjan Puuilo tar steget in på den svenska marknaden. Därmed får kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore en ny konkurrent i kampen om prispressade konsumenter.
Ny expansion utanför Finland
I samband med sin senaste delårsrapport meddelar Puuilo att man nu inleder en internationell expansion. Första steget blir Sverige, även om det ännu är oklart var och när de första butikerna öppnar. Bolagets vd, Juha Saarela, bekräftar satsningen:
– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat. Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.
Växande lågpristrend
Puuilo sällar sig därmed till en växande skara lågprisaktörer som expanderar på den svenska marknaden. De senaste åren har både Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsatt att växa, och intresset för lågprisvaruhus har stärkts i takt med hushållens jakt på billigare alternativ.
Puuilos historia och sortiment
Puuilo grundades 1982 och började som en snickarverkstad med försäljning via sex gamla bussar som reste runt på Finlands marknadsplatser. I början av 2000-talet övergick kedjan till att bygga fysiska butiker.
Idag har Puuilo omkring 40 butiker i Finland, men målet är att expandera till över 90. Sortimentet består av byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsprodukter, djurfoder samt ett brett urval av hushållsartiklar. Bolaget är börsnoterat på Helsingforsbörsen.
FAQ – Puuilo till Sverige
Vad är Puuilo?
Puuilo är en finsk lågpriskedja som säljer byggmaterial, verktyg, hushållsartiklar och mycket mer.
När öppnar Puuilo i Sverige?
Det är ännu inte klart när eller var de första butikerna öppnar.
Var finns Puuilo idag?
Kedjan har cirka 40 butiker i Finland men planerar att utöka till över 90.
Vilka konkurrenter får Puuilo i Sverige?
Främst Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore.
Varför satsar Puuilo på Sverige?
Bolaget ser Sverige som en naturlig marknad för internationell expansion och vill testa konceptet här under sin strategiperiod.
