Hygien- och hälsoföretaget Essity rapporterar starka resultat i sin delårsrapport för det fjärde kvartalet. Omsättningen ökade med 28,1 procent till 43 834 MSEK, vilket var högre än väntade 43 722 MSEK. Detta kan tillskrivas bolagets fortsatta prishöjningar, som i genomsnitt var 18,4 procent. Dessa prishöjningar bidrog också till att öka det justerade ebita-resultatet med 33 procent under perioden.

Vd Magnus Groth kommenterade resultaten: “Vi genomförde ytterligare prishöjningar som i genomsnitt uppgick till 18,4 procent, en ökning med 6 procent jämfört med tredje kvartalet 2022”. Han tillade att bolagets prioriteringar för 2023 kommer att vara att fortsätta höja priserna för att kompensera för kostnadsinflationen.

Essity lyckades genomföra prishöjningar om i snitt 13,3 procent för helåret 2022.

Essity föreslår också en höjning av utdelningen till 7,25 kronor per aktie, vilket är högre än väntat. Företaget kommer också att fortsätta fokusera på att öka sin försäljning i de snabbast växande säljkanalerna och regionerna samt i segment med högst avkastning för att skapa långsiktigt ökat värde för kunder, konsumenter, medarbetare och aktieägare.

Löpande kostnadsbesparingar uppgick till -551 MSEK i kvartalet och påverkades negativt av den ökade kostnadsinflationen.