Finanstid

Elbilar nu billigare än bensin- och dieselbilar i majoriteten av Europas länder – Sverige med tredje lägst totalkostnad

Mattias AhlbergMattias Ahlberg
Pub:
Upd:
Dela:

LeasePlans årliga bilkostnadsindex ges ut för sjätte gången och innehåller en omfattande analys av totalkostnaden (TCO) av att äga en bil, vilket inkluderar bränsle/energi, värdeminskning, skatt, försäkring och underhåll, i totalt 22 europeiska länder. Sverige sticker ut som ett av de länder där det är mest kostnadseffektivt att välja elbil. I Sverige är totalkostnaden för att äga en elbil lägst i Europa, efter Tyskland och Grekland.

– Det är glädjande att Sverige hamnar högt upp på listan. Samtidigt ska vi komma ihåg att det finns väldigt mycket kvar att göra i Sverige för att vidare främja såväl företags som privatpersoners övergång till elbilar. Vår senaste undersökning bland svenska tjänstebilsförare visar till exempel att endast 2 procent anser att det finns tillräcklig med laddstationer i Sverige och bara 12 procent tycker regeringen gör tillräckligt för att främja övergången, säger Malin Malm, Commercial Director på LeasePlan Sverige.

– Förarna ser även kritiskt på utbyggnaden av laddstationer runtom i Europa, bara 12 procent skulle känna sig bekväma att göra en längre bilresa i Europa med tanke på räckvidd och antal laddstationer längs med vägarna, fortsätter Malin Malm.

Nyckelinsikter från undersökningen

  • Den genomsnittliga kostnaden för att äga en bil skiljer sig mycket mellan länderna i Europa. Från 7432 SEK per månad i Grekland till 11384 SEK i Schweiz. I Sverige är genomsnittet 8893 SEK.
  • I Polen är det billigast att köra bensinbil och i Grekland är det billigast att köra dieselbil.
  • Elbilar i det som kallas premium mid-size-segmentet (D2) såsom Polestar 2 och Mercedes EQA, har lägre totalkostnad än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 17 av 22 undersökta länder, däribland Sverige. (Se lista nedan).
  • Mindre elbilar i det som kallas compact-segmentet (C1) såsom Volkwagen ID.3 och Kia Niro, har lägre totalkostnad än bensin- eller dieselbilar med förbränningsmotor i 14 av 22 undersökta länder, däribland Sverige.

Totalkostnad för att äga en bil i D2-segmentet.

DieselBensinPlug-in

Hybrid

El
GreklandSEK 7723SEK 8243SEK 8633SEK 7463
TysklandSEK 9604SEK 8783SEK 8513SEK 7603
SverigeSEK 9293SEK 9874SEK 9463SEK 7693
ÖsterrikeSEK 10384SEK 11564SEK 9794SEK 8323
FinlandSEK 9233SEK 9453SEK 9544SEK 8563
DanmarkSEK 9393SEK 9844SEK 8253SEK 8573
SlovakienSEK 9674SEK 9704SEK 10034SEK 8653
PortugalSEK 14455SEK 15416SEK 12465SEK 8913
FrankrikeSEK 10274SEK 10394SEK 11044SEK 8993
ItalienSEK 10324SEK 11064SEK 11064SEK 8993
BelgienSEK 10394SEK 10144SEK 10934SEK 9053
NorgeSEK 11524SEK 11684SEK 10404SEK 9083
SpanienSEK 10634SEK 10924SEK 10474SEK 9363
StorbritannienSEK 10854SEK 10874SEK 11164SEK 9453
NederländernaSEK 12995SEK 11724SEK 11944SEK 9503
IrlandSEK 9644SEK 10374SEK 9463SEK 9764
LuxemburgSEK 9163SEK 9283SEK 11004SEK 10184
UngernSEK 8183SEK 8023SEK 9183SEK 10524
SchweizSEK 12164SEK 12585SEK 12144SEK 10614
TjeckienSEK 10084SEK 9944SEK 10794SEK 12224

Om undersökningen
De 22 länder som ingår i undersökningen är: Österrike, Belgien, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Grekland, Ungern, Irland, Italien, Luxemburg, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Spanien, Sverige, Schweiz och Storbritannien. Totalkostnaden beräknas som ett medelvärde under de första fyra årens ägande och antar ett genomsnitt på 30 000 körda kilometer per år.

Valutaomräkningarna är baserat på valutakurs 1 Euro = 10,00 SEK per den 21 oktober 2021.