Att effektivt leda ett företag eller organisation är självklart inte enkelt. Den moderna affärsmiljön är hektisk, konkurrenskraftig och kräver inte bara att man arbetar hårt – utan även smart. Som företagsledare måste man kunna samordna olika människor från vitt skilda discipliner och specialområden och därigenom uppnå en harmoni som leder till effektivt arbete för hela företaget. I vår specialiserade värld är det dock lätt att man snabbt tappar fokus på fågelperspektivet och hakar upp sig på detaljer – speciellt när det kommer till saker som internationalisering. 

Program som Netsuite kan visserligen ge en ganska heltäckande bild av hur hela företaget hänger ihop, utifrån ett makroperspektiv, men i följande artikel ska vi undersöka några mindre tekniska och mer pragmatiska strategier som man kan implementera.

Internationalisering

Världen kan i dagsläget beskrivas som ett globalt nätverk av information. Till och med fysiska varor har konceptuellt reducerats till elektriska impulser och abstrakta data. Det har aldrig funnits en tidsperiod då internationalisering varit en lämplig strategi även för små och medelstora företag, men nu är vi här! Att expandera utanför sitt hemlands gränser är såklart inte någonting som lämpar sig för alla sorters företag – det beror på vilka produkter och tjänster man säljer. 

Hursomhelst är det någonting att undersöka närmare. I många fall består internationalisering av att helt enkelt översätta och lokalisera sina digitala tjänster, till exempel hemsidor och kundtjänst. Distribution och dylikt är också ofta lätt att arrangera – beroende på plats såklart.

Konstant utveckling och förbättring

När hela världen befinner sig i ett “nät” av relationer, har inte bara avstånd kortats ned, utan frekvensen av nya utvecklingar har också ökat markant. Saker och ting har helt enkelt en högre hastighet än tidigare. Detta är någonting som är ytterst viktigt att hålla i åtanke när man driver ett företag.

Målet bör vara att kontinuerligt utvecklas och förbättras – inte bara för att hålla takten med resten av världen och därmed överleva som företag, utan också för att potentiellt ligga före konkurrens. Alla företag drömmer såklart om “att vara först” med en ny innovativ produkt – och detta behöver inte enbart vara en dröm, utan kan förverkligas genom en konkret strategi.

Kommunikation

Kommunikation kan kortfattat beskrivas som utbytet av information mellan distinkta noder i ett system. Varje nod fyller en individuell funktion, men enbart genom att samverka kan noderna uppnå konkreta mål. I grund och botten är det såhär ett företag fungerar. Varje nod genererar också unik information som måste kommuniceras till stora delar av det samverkande systemet. För att uppnå effektiv kommunikation inom företaget eller organisationen, måste man implementera en specialiserad kommunikationsstrategi som tillgodoser verksamhetens specifika behov.

Mänsklig kommunikation har en tendens att anses vara “låg” på information i företagsvärlden, men detta är fel. Vad som ofta glöms är den implicita delen av kommunikation (det osagda) som ibland kräver utförliga beskrivningar för att explicit förmedla. Därför är det alltid bra att uppmuntra en social företagskultur där människor kommunicerar informellt (det sociala är också starkt motiverande för anställda). Det finns självklart tillfällen då ett mer formellt utbyte av information är lämpligt, men man måste helt enkelt se till så att båda kommunikationsformerna nyttjas inom företaget.