Allt fler ifrågasätter sina elräkningar – trots nya regler kvarstår förvirringen
Elräkningen – ett mysterium för många
El är en självklarhet i de flesta svenska hem, men elräkningen är det långt ifrån alla som förstår sig på. Förvirringen är så utbredd att Konsumenternas energimarknadsbyrå klassar elfrågor – särskilt gällande fakturor – som några av de vanligaste klagomålen från hushåll.
– De tillhör de vanligaste frågorna vi får, säger Thomas Björkström, vd för byrån.
Bakgrunden är en blandning av otydliga avtal, tekniskt språk och fakturor där det inte alltid är uppenbart vad man faktiskt betalar för. Det gör det svårt för konsumenter att upptäcka eventuella fel eller förstå vad som är ett rimligt pris. I vissa fall kan det leda till att hushåll betalar för mycket – helt i onödan.
Kontrollera din faktura – särskilt vid rörligt pris
Ett konkret råd från energimarknadsbyrån är att alltid dubbelkolla sin faktura, särskilt om man har ett rörligt elpris eller timavtal.
– Har man exempelvis som kund tecknat ett rörligt- eller timavtal ska man alltid kontrollera om priset på fakturan stämmer med det man avtalat, säger Björkström.
Det gäller att jämföra fakturans uppgifter med det pris elbolaget har angett, exempelvis via kundportaler eller externa prisjämförelsetjänster.
Nya regler – men fortfarande brister
Sedan 1 januari 2025 gäller nya föreskrifter från Energimarknadsinspektionen som ska göra elräkningen mer begriplig. Bland annat måste elhandelsföretagen nu redovisa ett tydligt totalpris, samt visa hur detta är uppdelat i elpris, påslag, avgifter och skatt.
Tidigare har konsumenter ofta mötts av en rad separata avgifter – utan tydlig koppling till det totala beloppet. Det har försvårat jämförelser mellan avtal och kontroll av vad man faktiskt betalar för.
Men även om den nya fakturamodellen är ett steg framåt, så räcker inte det, menar Thomas Björkström.
– Många regler finns redan, men det brister i uppföljningen. Tillsynen behöver skärpas, säger han.
Elkostnader sjönk – men elnäten pressar upp räkningen
Ett visst ljusglimt finns: enligt Konsumenternas energimarknadsbyrå hade många hushåll lägre totala elkostnader under 2024 jämfört med året innan. Men det betyder inte att hela räkningen blivit billigare.
Den största kostnadschocken ligger nu i elnätsavgiften – den del av elräkningen som går till att transportera elen hem till hushållen. Den årliga Nils Holgersson-rapporten visar att flera regioner under 2025 sett den största avgiftshöjningen på över 30 år.
– Det är tydligt att 2025 blir ett nytt rekordår för elnätsavgifterna, säger Rikard Silverfur, ordförande för rapportgruppen.
Kontrovers om “rättvisa” priser
En särskilt kritiserad aspekt är den så kallade enhetsprismodellen – en princip som innebär att alla kunder inom ett område betalar samma elnätsavgift, oavsett var de bor. Det slår extra hårt mot landsbygdsbor, där nätkostnaderna i praktiken är högre.
Elnätsjätten Ellevio försvarar dock modellen med hänvisning till gällande lagstiftning.
– Ellagen säger att det måste vara samma pris oavsett var man bor i landet. Vi måste hantera kunder på samma sätt, oavsett om de bor i Stockholm eller i till exempel Dalarna. Det är rättvist, säger David Bjurhall, ansvarig för prisfrågor på Ellevio.
Slutsats: Räkningen kräver din uppmärksamhet
Det är inte längre en självklarhet att elräkningen är korrekt eller begriplig, trots myndigheternas försök till förbättring. Konsumenter uppmanas därför att vara aktiva, ifrågasätta poster, jämföra priser och inte minst – dubbelkolla att priset verkligen stämmer med avtalet. För i slutändan är det du som betalar.