Enligt siffror från analysverktyget SEOClarity har Hansen Groups totala andel av organiska sökord ökat lavinartat hos sökjätten Google med mer än 160% på knappt sex månader.

Gör man en snabb ”Googling” hittar man inte mycket nyheter om bolaget trots att det finns ett flertal sidor bakom Hansen Group. Journalisten på finanstid får det exklusiva uppdraget att berätta mer om deras historia. Vem grundade bolaget? Hur drivs det? Sist men inte minst, vi kör fem snabba med vd William Hansen.

Hansen Group driver e-handelssidorna hansenracing.se, autoracing.se, hansenmarine.se och marinshopen.se

Utöver internethandeln har de även fysiska butiker där kunder titta på sortimentet och få teknisk support. Företaget verkar inom segmentet B2B men även B2C. De har återförsäljare i hela Sverige och samarbetar med de flesta bilreservdelsbutikerna.

Bolaget startades långt innan man kunde handla på nätet.
Carl Hansen var entreprenören som tillsammans med Sessan, Zefir och Mistral grundade Hansen Racing år 1966. Bolaget fanns till en början i en liten källarlokal på Östermalm.

Framgångssagan gick sedan som tåget och idag tillhör C. Hansen Group AB Sveriges äldsta och största nischföretag specialiserat på import av reservdelar till amerikanska bilar, marinmotorer och drev samt tillbehör och säkerhetsutrustning inom motorsport. Företaget är även licenstagare av varumärket Gulf i Sverige som innefattar smörjmedel och bränslestationer.

Idag drivs företaget av William, Ken & Ted Hansen, tredje generationen Hansen, som förvaltar familjetraditionen och tar företaget framåt. Tillsammans med 80 entusiastiska medarbetare står de redo att serva svenskarnas projekt.

Finanstid har fått chansen att intervjua företagets vd William Hansen.
Hej William och tack för att du valde att vara med i Finanstid.

Berätta kort om dig själv?
– Bor i Stockholm med fru och våra 3 barn, tycker om att röra på mig och försöker vara ute och springa varje morgon. Driver familjeföretaget Hansen Group tillsammans med min bror Ted och min kusin Ken.

Vad driver dig?
– Det är otroligt kul med affärer och utveckling inom bolaget samt nya utmaningar då jag är rätt så lösningsorienterad. Även motgångar är en drivkraft då det är vår möjlighet att göra om och göra rätt, har tagit bolaget många år att komma hit men vi har lärt oss massor på vägen.

Vi ser att ni jobbar aktivt med SEO idag, kan ni dela med er av något?
– Vi jobbar mycket med Growth Marketing där fokus ligger i alla Growth kanaler som longtail, shorttail och authority. Framför allt har satsningen nu legat i att arbeta med den tekniska SEOn.

Hur ser ditt ledarskap ut?
– Ken, Ted och jag driver bolaget tillsammans, vi har tydliga roller oss emellan som grundar sig i stor respekt för varandra. Våra medarbetare är företagets största tillgång och vi har förmånen att många varit med oss länge. Det finns väldigt mycket kunskap och erfarenhet bland dem så det är viktigt att vara tydlig i sitt ledarskap så vi drar åt samma håll och når våra gemensamma mål. Det är även av stor betydelse att vara en god lyssnare, engagemanget på företaget är stort bland många. Vi vill ha en öppen och kreativ kultur, då gäller det att lyssna in och ge feedback.

Vart är The Hansen Group om fem år?
– Om fem år finns vi på flera marknader och verkar inom ytterligare segment, vi har ett starkt koncept innehållande kunskap, service, sortiment och logistik som vi ser fram emot att rulla ut i Europa.