Den franska sportkedjan Decathlon stänger sin sista svenska butik redan den 21 juli och lämnar därmed den svenska marknaden efter 13 år. ”Vi hoppas att det här inte är ett hejdå för alltid”, skriver man i ett meddelande till kunderna.

En resa som började i Bromma

För 13 år sedan, 2011, öppnade Decathlon sin första butik i Bromma. Två år senare invigdes en flaggskeppsbutik i Kungens kurva, vilket markerade starten på en snabb expansion i Sverige. Kedjan fortsatte att etablera sig i Barkarby, Uppsala och Mall of Scandinavia.

Ständiga förluster ledde till beslutet

Trots expansionen har Decathlons verksamhet i Sverige ständigt gått med förlust. I september 2023 tvingades kedjan att dra i handbromsen. Sedan dess har butikerna i Barkarby, Kungens Kurva och Uppsala stängt. På fredagen den 5 juli påbörjades utförsäljningen i kedjans sista butik i Sverige – den i Mall of Scandinavia. Här kommer IKEA att öppna en ny butik i början av 2025.

Ekonomiska utmaningar bakom stängningen

Decathlon har uttryckt sin besvikelse över att behöva avsluta sin verksamhet i Sverige, men betonar att den globala ekonomiska situationen har spelat en avgörande roll i beslutet. På sin svenska hemsida skriver företaget:

– Även om det inte var så här vi ville avsluta den här resan på grund av passionen hos vårt team här i Sverige och kärleken till det här landet, har den nuvarande globala ekonomiska situationen och dess inverkan på våra aktiviteter i Sverige tvingat oss att tyvärr fatta detta svåra beslut.

Ett hopp om framtiden

Butiken i Mall of Scandinavia stänger den 21 juli och e-handeln stängde den 5 juli. Trots stängningen lämnar Decathlon en dörr öppen för framtiden:

– Vi hoppas att det här inte är ett hejdå för alltid och att vi igen syns nån gång i framtiden.

Det återstår att se om Decathlon någon gång återvänder till den svenska marknaden, men tills vidare får svenska kunder söka sig till andra sportbutiker för sina behov.