Nya siffror visar att kunder flockas till kedjans butiker som aldrig förr. I december ökade Clas Ohlsons organiska försäljning med hela 12 procent – från 1 422 miljoner kronor till 1 597 miljoner kronor. Denna tillväxt är ett bevis på kedjans framgångsrika strategi att erbjuda ett relevant och attraktivt sortiment som möter kundernas behov, särskilt under den intensiva julhandeln. Clas Ohlson aktie gick upp på beskedet.

Ett nytt rekord

Uppgången markerar den bästa julhandeln någonsin för Clas Ohlson.

– Med en organisk försäljningstillväxt om tolv procent i december kan vi summera den bästa julhandeln någonsin för Clas Ohlson. Nyckeln till försäljningstillväxten är som tidigare ett relevant sortiment som generat breda ökningar över samtliga prioriterade produktnischer, säger butikskedjans vd Kristofer Tonström.

Han lyfter fram att fler kunder väljer att handla hos detaljhandelskedjan.

– Kundtrafiken ökade på alla tre försäljningsmarknader och försäljningen i jämförbara enheter ökade med åtta procent. Vi har samtidigt stor respekt för påverkan från det fortsatt osäkra marknadsklimatet och valutarörelser och arbetar precis som tidigare vidare med kostnadskontroll och löpande effektiviseringar.

För att fortsatt nå framgång satsar bolaget på innovation inom sina produktutbud och en stark närvaro i sina digitala och fysiska kanaler.

Starkt fjolår

Många handelsföretag har haft det svårt de senaste åren. Räntehöjningarna har bromsat den ekonomiska utvecklingen och flera butikskedjor har tvingats gå i konkurs. Trots det kan Clas Ohlson summera ett starkt fjolår.

Under perioden maj-december 2024 ökade den totala nettoomsättningen med 15 procent – från 7 271 miljoner kronor till 8 382 miljoner kronor.

Denna prestation visar att Clas Ohlson ( STO:CLAS-B ) har en unik förmåga att anpassa sig efter kundernas behov och marknadens förändringar. Genom att satsa på kundupplevelse, relevans och digitalisering har de inte bara klarat av utmaningarna utan även vuxit på en tuff marknad.

Med tydliga framsteg i såväl kundtrafik som försäljningssiffror visar Clas Ohlson att relevans och effektivitet fortfarande är nyckeln till framgång i detaljhandeln. Kedjan blickar nu framåt och satsar på fortsatt tillväxt under 2025.