fbpx
27.4 C
Stockholm
söndag, juni 26, 2022
HemIntervjuClas Fixare stärker den digitala resan

Clas Fixare stärker den digitala resan

Clas Ohlsons hantverksbolag Clas Fixare växer så det knakar och vi på
Finanstid har fått chansen att intervjua Carl Lidefelt.

För er läsare som inte känner till Clas Fixare så är det ett Clas Ohlson-ägt dotterbolag som erbjuder hantverkstjänster till privatpersoner och företag. Det finns stora möjligheter till att påverka branschen till det bättre, främst genom att bygga en platt och medarbetarfokuserad kultur, men också genom att digitalisera många moment vilket förenklar för kunden.

Hej Carl och tack för att du valde att vara med på Finanstid.

Berätta kort om dig själv?
– Stockholmsbaserad med familj, efter studier i Uppsala och England arbetade jag ett antal år som managementkonsult innan jag anslöt Clas Ohlson som ansvarig för affärsutveckling. Sedan augusti förra året har jag varit med och drivit Clas Fixare. Till vardags spenderar jag mycket tid med familjen, löper och åker skidor.

Intressant. Vad kan du berätta om Clas Fixare och dess ägare?
– Clas Fixare ägs av Clas Ohlson och grundades för cirka 3 år sedan med ambitionen att fylla ett gap för Clas Ohlsons kunder som behövde hantverkshjälp med allmänt småfix och montering. Här var fokus på just småfix, sådana tjänster som det traditionella hantverksbolaget av olika anledningar prioriterade ned. Sedan dess har vi, på kunders efterfrågan breddat verksamheten och är nu ett fullskaligt byggbolag. Vi fortsätter såklart att hjälpa kunderna med uppsättning av tavla, montering av tv, installation av robotgräsklippare eller en Yale doorman, men vårt största ben fokuserar på bygg och renovering. Här samlar vi alla typer av hantverkskompetenser under ett och samma tak. Vi har plattsättare, snickare, elektriker och rörmokare som hjälper privat- och företagskunder med diverse renoveringsobjekt, självklart med alla certifikat och auktorisationer som krävs. Här skiljer vi oss markant från Clas Ohlson som absolut inte är ett byggvaruhus utan mer en hemmakedja, samtidigt finns det stora synergier till att Clas Ohlson som hjälper kunder med hemmafix.

Vi ser att ni börjat jobba en hel del SEO. Hur har det gått?
– Vi har nyligen lanserat en ny sida med totalt fokus på slutanvändaren där vi
främst har tittat på UX och sitespeed. Vi har också börjat arbeta med growth marketing där vi tittar på kanaler som ADS, SEO och konvertering. Det har absolut gett utslag, hittills har vi ökat med 34% sedan dom nya landningssidorna skapades. För ett år sen spårade vi köpen felaktigt vilket ledde till att vi inte visste vad den faktiska kunden kostade oss. Nu har vi tack och lov koll på den biten med den nya byrån.

Vart vill du att Clas Fixare ska vara om 5 år?
– Om fem år har vi varit med och digitaliserat hantverksbranschen och förändrat synen på en hantverksupplevelsen. Vi har byggt en platt organisation där hantverkarens utveckling står i fokus. Eget ansvar, tydligt mandat och bortsuddade hierarkier är viktiga ledord. Vi har byggt en skalbar produkt där relationen mellan hantverkare och kund fortfarande står i centrum, trots en hög grad av digitalisering. Vi har etablerat verksamhet i övriga länder i Norden där Clas Ohlson har verksamhet och vi är top of mind när kunden ska renovera eller fixa något litet i sitt hem. Vi har en smidig kundresa med Clas Ohlson och andra
strategiskt viktiga partners där ett köp av produkt + installation kan ske friktionsfritt.

Stort tack Carl för att du ställde upp på en intervju med Finanstid!

Om skribenten

PRESSMEDDELANDE

- Advertisment -