Tre av tio e-handlare förutspår en ökning av försäljningen under slutet av 2023, vilket är en betydande förändring jämfört med föregående år. Flera konsumenter rapporterar att en allt större del av inköpen inför julen flyttas till Black Week som inkluderar både Black Friday och Cyber Monday. Enligt tredje kvartalsrapporten för PostNords E-barometer ökar e-handelns utveckling för första gången sedan 2021.

E-handelns tillväxt uppgick till två procent under det tredje kvartalet. Apotekshandeln var som vanligt det mest framgångsrika segmentet med en ökning på över 20 procent under det tredje kvartalet. Andra sektorer som visade positiva siffror inkluderar Kläder & Skor och Hemelektronik, båda med en ökning på två procent. Återigen visar rapporten att byggbranschen har haft det tuffast.

Konsumenter letar lågprisalternativ och vi får en förflyttning av den fysiska handeln vilket gynnar Apoteksbranschen extra mycket. Sport & Fritid har påverkats av det varma vädret i september, men blir det kallare tar försäljningen högst troligt fart igen, säger Marie Rudolfsson, affärsområdeschef på PostNord Sverige.

Rapporten fokuserar på Black Week, en fullspäckad vecka med Black Friday och Cyber Monday och julhandeln, där konsumenterna uppger att en allt större del av julklappsköpen flyttas till Black Week. Nästan en tredjedel av julklappsinköpen görs under denna period och nästan fyra av tio e-handlare märker av denna förändring.

Bland kategorierna för julklappsköp online är Böcker och Media populärast, medan Kläder och Skor är populärt under hela julhandeln. Skönhet och Hälsa har fördubblat sin julhandel på nätet sedan 2016.

I E-barometern analyseras hur Black Week påverkar e-handlarnas lönsamhet och försäljning. 42 procent uppger att de ser en positiv påverkan på försäljningen, medan något färre, 28 procent, säger att även lönsamheten påverkas positivt. Endast 10 procent av e-handlarna erbjuder större rabatter jämfört med föregående år under Black Week.

– Eftersom de flesta varorna är dyrare idag än för ett år sedan kommer vi troligtvis se att kapitalintensiva varor ersätts med andra typer av varor. Konsumenter som är beredda att lägga tid och kraft på att leta efter bra erbjudanden kommer hitta julklappar med liknande värde som tidigare jular, säger Marie Rudolfsson

E-barometern beskriver även företag som Cdon, Google Sverige och Ikea Sverige. Företagen delar sina erfarenheter om marknadsplatser, cirkulär handel och tips för att optimera digital marknadsföring inför Black Friday och julen.