Var uppmärksam – bedragare utger sig för att vara Finansinspektionen
Just nu pågår en bedrägerivåg där bedragare kontaktar konsumenter och påstår sig arbeta för Finansinspektionen (FI). De utger sig för att erbjuda hjälp med att få tillbaka pengar från tidigare investeringsbedrägerier eller från påstådda bankkonton. FI varnar allmänheten för dessa bedrägeriförsök och uppmanar till försiktighet.
Så agerar bedragarna
Bedragarna kontaktar sina offer via telefon eller mejl och försöker vinna deras förtroende genom att använda FI:s logotyp, namn på verkliga medarbetare och mejladresser med varianter av Finansinspektionens namn. Syftet är att lura konsumenter att lämna ut känsliga uppgifter eller att genomföra transaktioner.
FI betonar att myndigheten aldrig kontaktar privatpersoner för att hjälpa till att få tillbaka förlorade pengar eller genomföra återbetalningar kopplade till investeringsbedrägerier. Om någon påstår sig ringa från FI i detta syfte handlar det om ett bedrägeriförsök.
Skydda dig mot bedrägeriförsök
Om du blir kontaktad av någon som utger sig för att vara från Finansinspektionen, tänk på följande säkerhetsråd:
- Starta aldrig ditt bank-id eller din bankdosa på uppmaning av en okänd person. Seriösa aktörer ber aldrig om detta.
- Låt ingen fjärransluta till din dator. Bedragare kan försöka få tillgång till din enhet och stjäla känslig information.
- Var skeptisk mot oväntade kontakter. Kontrollera alltid avsändaren genom att själv ta kontakt med den myndighet eller organisation som personen påstår sig representera.
Anmäl alltid misstänkta bedrägerier
Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri eller om någon försökt lura dig genom att utge sig för att vara Finansinspektionen, ska du alltid göra en polisanmälan. Genom att anmäla bidrar du till att stoppa bedragarna och förhindra att fler drabbas.
För mer information om aktuella bedrägerier och hur du skyddar dig kan du besöka Finansinspektionens officiella webbplats.