Motivering: Unisexdoften speglar vår tid
Unisexdoften är en perfekt representant för den tid vi lever i. Skönhetsbranschen har, till skillnad från många andra sektorer, upplevt tillväxt även under den pågående lågkonjunkturen. Detta fenomen, som kan kopplas till det så kallade “lipstick effect,” visar på konsumenternas vilja att unna sig små glädjeämnen i vardagen, trots att större inköp kan kännas avlägsna.
Dessutom finns det ett ökande intresse för doftens påverkan på välbefinnande. Många produkter på marknaden betonar numera doftens lugnande och avslappnande effekter, med särskild tonvikt på välmående, sömn och stresshantering.
Gränser mellan könsuttryck suddas ut
I takt med att modet och kosmetikbranschen omdefinierar traditionella könsnormer, får vi se ett ökat fokus på individen. Genom att välja unisexdoften som Årets Julklapp reflekterar HUI Research denna förändring där det individuella uttrycket är viktigare än att doften riktas mot ett specifikt kön.
”Vi ser hur mode- och kosmetikbranschen rör sig bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket. Att få njuta av en unisexdoft som en extra accessoar är något många av oss kommer unna sina när och kära i julklapp 2024,” säger Emma Hernell, VD på HUI Research.
Unisexdoften speglar vår tid
För att väljas som Årets Julklapp behöver produkten representera samtiden, vilket unisexdoften gör på flera sätt. I dagens samhälle söker särskilt unga konsumenter efter produkter som speglar deras individuella identiteter snarare än stereotypa könsroller. Unisexdoften blir därmed inte bara en personlig accessoar utan också en symbol för attitydförändringar som utmanar och omdefinierar könsnormer.
En nyhet eller ett nyväckt intresse
Under flera år har vi sett en övergång från det tydligt könsbestämda mot en mer genusneutral framtoning inom skönhetsvärlden, där unisexdoften blir en spegling av denna utveckling. Denna förändring synliggör en större rörelse inom mode och skönhet där gränser mellan manligt och kvinnligt löses upp, och produkterna i stället riktar sig mot att förstärka det personliga uttrycket. Ett nyväckt intresse för hur dofter påverkar vårt välmående och sinnesstämning gör också att vi ser fler och fler varianter på unisexdoften i olika prisklasser och utföranden.
Stort försäljningsvärde och ökad efterfrågan
En annan faktor som HUI Research tar i beaktande vid valet av Årets Julklapp är produktens försäljningsvärde. Skönhetsindustrin är en av få branscher som fortsatt att växa trots lågkonjunkturen. Under första halvåret 2024 ökade skönhetsbranschen med hela 17 %, en markant skillnad från övriga delar av sällanköpshandeln, som har stått relativt stilla.
“Vi har haft flera tuffa ekonomiska år bakom oss. När vi måste välja bort större investeringar och inköp unnar vi oss fortfarande vardagslyx. Parfymen har alltid varit en uppskattad julklapp men nu finns ett nyväckt intresse för doftens funktion när det kommer till avslappning och välmående,” säger Emma Hernell.
Unisexdoften är mer än bara en doft – det är en tidlös och inkluderande accessoar som gör en tydlig markering om vår samtid.
Fakta: Årets julklapp sedan 1988
1988: Bakmaskin
1989: Videokamera
1990: Wokpanna
1991: Cd-spelare
1992: Tv-spel
1993: En doft (parfym)
1994: Mobiltelefon
1995: Cd-skiva
1996: Internetpaket
1997: Elektroniskt husdjur
1998: Datorspel
1999: Bok
2000: Dvd-spelare
2001: Verktyg
2002: Kokbok
2003: Mössa
2004: Platt-tv
2005: Pokerset
2006: Ljudbok
2007: GPS-mottagare
2008: En upplevelse
2009: Spikmatta
2010: Surfplatta
2011: Färdigpackad matkasse
2012: Hörlurar
2013: Råsaftcentrifug
2014: Träningsarmband
2015: Robotdammsugare
2016: VR-glasögon
2017: Elcykel
2018: Återvunnet plagg
2019: Mobillåda
2020: Stormköket
2021: Evenemangsbiljetten
2022: Det hemstickade plagget
2023: Sällskapsspel
2024: Unisexdoften
Källa: HUI Research