Apotea, det ledande onlineapoteket i Sverige, rapporterar ett framgångsrikt verksamhetsår 2023. Företagets försäljning under året nådde 5,5 miljarder kronor, med en märkbar ökning i försäljningen av receptbelagda produkter. Det framgår av ett pressmeddelande.
Trots en utmanande ekonomisk miljö i delar av detaljhandeln, fortsatte Apotea att växa och bibehålla sin lönsamhet. Året inleddes med ett fokus på att förbättra automatisering och effektivisering, vilket ledde till en imponerande ökning på 20% i försäljningen under fjärde kvartalet. Jämfört med föregående år steg företagets totala omsättning med 500 miljoner kronor, där försäljningen av receptbelagda mediciner specifikt visade en stark tillväxt.
”Under början av 2023 satsade vi mycket på att bygga ut vår logistik, automatisera och effektivisera vår hantering, något som verkligen gav resultat under hösten då vi äntligen kunde köra på för fullt. Vi kommer under våren att påbörja bygget av vårt nya logistikcenter i Varberg vilket är en förutsättning för framtiden och vår fortsatta tillväxt”, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.
Apotea samarbetade även med sina kunder och leverantörer för att samla in 24 miljoner kronor till välgörande ändamål, inklusive donationer till SOS Barnbyar, Världsnaturfonden WWF och stödinsatser till krigsdrabbade i Ukraina.
Investmentbolaget Creades äger 5 procent av Apotea.