Pressmeddelande från The Trade Desk. Traditionellt sett har annonsörer använt tredjepartscookies och enhetsidentifierare för att kunna leverera skräddarsydd reklam och ge rekommendationer genom mobilappar, streaming och andra webbupplevelser till konsumenter.
I takt med att annonsörer nu minskar sitt beroende av cookies och identifierare för att skydda konsumenternas integritet etableras nya möjligheter att förbättra hur man identifierar konsumenter online och levererar personlig reklam på ett öppet och tillförlitligt sätt.
Amazon Web Services har därför valt att samarbeta med Unified ID 2.0 (UID2) – ett initiativ som syftar till att ersätta tredjepartskakor. Den öppna källkodsstandarden Unified ID 2.0 är utvecklat av The Trade Desk och stöds hittills av över 40 företag.
Partnerskapet tillåter AWS att agera som en privat operatör av UID2. Det innebär i huvudsak att marknadsförare direkt kan integrera sin förstapartsdata, om de lagrar den med AWS, och skapa UID2-tokens utan mellanliggande steg.
AWS ansluter sig till en handfull andra dataföretag och byrånätverk – som Snowflake, InfoSum och IPG – som har registrerat sig för att vara privata operatörer av UID2.
Partnerskapet innebär att det nu blir lättare att använda UID2 för den stora mängden marknadsförare som använder Amazon Web Services.
– Detta visar hur lätt det är att lagra data på ett privat och säkert sätt, så att ingen kunddata lämnar ekosystemet, säger Samantha Jacobson, strategichef på The Trade Desk.