Ett nytt initiativ ska ge kvinnor bättre förutsättningar att lyckas som företagare – och stärka Sveriges konkurrenskraft.
Kvinnligt entreprenörskap ökar – men män dominerar fortfarande
Trots att allt fler kvinnor startar företag i Sverige är näringslivet långt ifrån jämställt. Enligt rapporten Entreprenörskap för alla, framtagen på uppdrag av Amazon Sverige, drivs fortfarande 75 procent av alla företag av män. Rapporten pekar på vikten av att fler kvinnor får möjlighet att utveckla sina affärsidéer, inte bara för jämställdhetens skull – utan också för Sveriges framtida tillväxt.
Amazon Expand – nytt stödprogram för kvinnor som vill växa
Som ett konkret steg för att möta utmaningarna lanserar nu Amazon Sverige, i samarbete med Feminvest, acceleratorprogrammet Amazon Expand. Feminvest är Nordens största nätverk för kvinnliga entreprenörer och investerare, och tillsammans med Amazon vill de skapa bättre förutsättningar för kvinnor att lyckas med sina företag.
– Näringslivet är fortfarande långt ifrån jämställt. Det nya acceleratorsprogrammet som vi skapat ihop med Amazon Sverige är en fantastisk möjlighet för kvinnliga entreprenörer att få det stöd, den kunskap och det nätverk som krävs för att växa sina företag. Det är ett viktigt steg mot att stärka kvinnligt ledda företag i Sverige, säger Sara Sorbet, Chef för EXPAND Nordics på Feminvest.
Digitalisering och nätverk i fokus
Enligt rapporten efterfrågar många kvinnliga företagare bättre tillgång till nätverk, utbildning och digitala verktyg. Just därför erbjuder Amazon Expand ett års intensivt stöd till deltagarna – med fokus på affärsutveckling, personlig coaching, och hur man lyckas på digitala marknadsplatser som Amazon.
Utöver individuell vägledning får deltagarna tillgång till Amazons säljverktyg och deltar i regelbundna gruppaktiviteter, workshops och nätverksträffar i Stockholm.
– Sveriges företagare är både innovativa och drivna, men vi riskerar att missa stor potential om vi inte aktivt jobbar för att främja kvinnligt entreprenörskap. Kvinnliga företagare utgör en stor potential för hela EU, och det nya acceleratorsprogrammet och samarbetet med Feminvest är ett steg i Amazons satsning på att främja startups och stärka näringslivet i stort, säger Gulfem Toygar, Sverigechef för Amazon.
Så ansöker man – och så väljs deltagarna ut
Amazon Expand riktar sig till kvinnligt ägda företag som är medlemmar i Feminvest Expand och säljer konsumentprodukter – allt från skönhetsprodukter till kläder, köksartiklar och resväskor. De företag som antas till programmet ska ha ambitionen att skala upp sin verksamhet digitalt och på sikt även internationellt.
En jury bestående av representanter från Amazon och Feminvest väljer ut 10–15 företag med störst tillväxtpotential. I urvalet vägs faktorer som produktens marknadsförutsättningar, affärsambitioner och exportvilja in.
Programmet startar i april 2025 och pågår fram till mars 2026. Ansökan är nu öppen.
Ett steg mot framtidens jämställda näringsliv
Med Amazon Expand hoppas initiativtagarna bidra till att fler kvinnliga entreprenörer får möjlighet att växa, nå nya marknader och bli långsiktigt hållbara aktörer i näringslivet.
Om Sverige ska fortsätta vara ett land där innovation och entreprenörskap frodas, krävs att hela befolkningens potential tas tillvara. Amazon och Feminvests nya satsning är ett viktigt steg på vägen.