Under det senaste året har 49 procent av svenskarna genomfört inköp på den så kallade “gråa marknaden” – och marknaden växer. Besöksfrekvensen från kunderna har ökat från sju till åtta gånger per år under de senaste fyra åren. Framförallt är det produkter inom djur- och hemvård samt personlig hygien som dominerar köpen.
Försäljningen av varumärken utanför de traditionella kanalerna, som onlineaffärer, stormarknader och mindre dagligvarubutiker, har minskat till förmån för affärskoncept som ÖoB, Dollarstore, Normal och Gekås Ullared. Den gråa marknaden står nu för 1,8 procent av den totala omsättningen inom svensk dagligvaruhandel. Även om detta kan verka relativt lågt, så ökar besöksfrekvensen både i Sverige och Danmark.
Den gråa marknaden står för 11 procent av försäljningen inom djur- och hemvård samt personlig hygien, samt fyra respektive två procent inom godis och läsk. Den typiska svenska kunden för den gråa marknaden är i åldersgruppen 30 till 44 år, har en familj och visar inte särskilt stort engagemang för miljöfrågor i samband med sina inköp.
Om undersökningen
Undersökningen baseras på både paneldata och en omnibus från Consumer Panel Services GfK, med representativa siffror från svenska hushåll och 1,313 deltagare, insamlade i oktober 2023.