Cainiao som är Alibaba logistikenhet planerar att inom kort ansöka om börsnotering via en IPO i Hongkong. Det skriver Bloomberg News med hänvisning till anonyma källor. Cainiaos eventuella notering skulle bli den första avknoppningen bland Alibabas enheter.

Enligt källorna är målsättningen att resa över 1 miljard USD i samband med IPO:n även om det ännu är för tidigt att fastställa det exakta värderingen för företaget, enligt källor som inte vill nämnas med namn eftersom informationen är konfidentiell. Det finns ännu inget definitivt beslut och detaljerna kan fortfarande ändras, enligt dessa källor.

En talesperson för Cainiao avböjde att kommentera uppgifterna, medan en talesperson för Alibaba hänvisade Bloomberg News förfrågan om information till Cainiao.

Rykten kring den eventuella noteringen fick Alibabas aktie, noterade på Hongkong-börsen att stiga cirka 4 procent på fredagen. Den kinesiska teknikjätten som även är noterad på Nasdaq i USA stiger 4,3 procent i förhandeln.

Om ansökan går igenom skulle Cainiao kunna gå före andra av Alibabas enheter när det gäller att genomföra separata börsnoteringar. Detta kommer efter Alibabas överraskande tillkännagivande i mars om att man skulle dela upp företaget i olika enheter. Logistikavdelningen har samarbetat med banker såsom Citic Securities Co., Citigroup Inc. och JPMorgan Chase & Co. för att förbereda för IPO:n, enligt tidigare rapporter från Bloomberg News tidigare i år. China International Capital Corp. drog sig dock ur processen på grund av intressekonflikter eftersom de även fungerar som gemensam sponsor för J&T Global Express Ltd., ett annat logistikföretag som planerar att ansöka om börsnotering i Hongkong nästa vecka, enligt personer som är insatta i ärendet.

Separat har Alibaba valt att skjuta upp börsnoteringen av sin Freshippo-livsmedelskedja i Hongkong på grund av försvagat sentiment inom konsumentsektorn i Kina.

Alibaba medgrundade Cainiao 2013 och använde det som en leveransplattform för sina då snabbt växande online-marknadsplatser i Kina. Senare tog den kinesiska teknikjätten kontroll över verksamheten. Cainiao följde i Alibabas fotspår in i den globala e-handelssektorn genom att hantera paket för miljontals försäljare och varumärken på plattformar som AliExpress och Sydostasiens Lazada.

Cainiao, som betyder “nybörjare” eller “amatör” på kinesiska, lovar att leverera paket i Kina inom 24 timmar och överallt i världen inom 72 timmar, enligt information på deras webbplats. Företaget driver över 300 internationella leveransrutter i samarbete med mer än 3 000 logistikpartners.