Fintech-bolaget Zimpler ingår samarbete med Gigapay för att erbjuda influencers och content creators möjligheten till direkta utbetalningar. Även korttidsanställda och enskilda näringsidkare omfattas av tjänsten som nu finns tillgänglig i Sverige och Finland. Planen är att inom kort expandera och göra tjänsten tillgänglig även i andra länder.
Marknaden för Influencer marketing är större än någonsin och branschen beräknas landa på en tillväxt på cirka 16,4 miljarder USD 2022. Med flera miljoner influencers världen över är detta en siffra som troligtvis också kommer att öka. Industrins tillväxt skapar en möjlighet för fintech-företag att skapa lösningar som gör det möjligt för innehållsskapare att få betalt direkt via enkel och smidig fakturering.
Även om direkta utbetalningar varit möjligt tidigare, har egenföretagare behövt vänta 15 dagar på att pengarna ska nå deras konton. Genom Zimplers samarbete med Gigapay får samtliga kreatörer tillgång till direkta utbetalningar på lika villkor. Några av de företag som använder tjänsten i dagsläget är Society Icon, Gigatal och INCA.
– Vårt samarbete med Zimpler kommer att ge Gigapays användare bästa möjliga service och funktioner, vilket gör det möjligt för alla, såväl egenföretagare, att få tillgång till direkta utbetalningar utan att behöva använda sig av och förlita sig på traditionell fakturering, säger Raiha Buchanan, VD och medgrundare av Gigapay. Nyckeln till fortsatt tillväxt och framgång är ett starkt fintech-ekosystem. Genom samarbete kan vi kontinuerligt förbättra utbudet av och kvaliteten på de produkter och tjänster som vi erbjuder.
– För oss är enkelhet allt. Vi vill att människor, oavsett anställningsform, ska ha en sömlös och enkel upplevelse när det gäller arbetsersättning och utbetalning, säger Catrine Rhenberg, Head of Partnership på Zimpler. Fintech-branschen utvecklas och förändras dagligen och vårt främsta mål är att förse våra kunder och användare med bästa möjliga lösningar och upplevelser. För att göra detta behöver vi partners som förstår oss och vårt varumärke och som också utmanar oss att vara det bästa Zimpler vi kan – idag såväl som imorgon. Vi är mycket glada över att få ett nära samarbete med Gigapay, eftersom vi tror att starka samarbeten är nyckeln till att förbli relevanta inom fintech.