Volvo Cars har sett en ökning i försäljningen för fjortonde månaden i rad, med en global försäljning av 59 861 bilar i oktober. Detta är en ökning med 10 procent jämfört med samma period föregående år. Försäljningstillväxten var främst drivet av företagets helelektriska bilar. Som svar på den starka försäljningssiffran handlas Volvo Cars (VOLCAR:STO) upp över 6 procent på fredagen till 41,95 SEK per aktie.
Under perioden januari-oktober 2023 sålde Volvo Cars 569 019 bilar, vilket är en ökning med 18 procent jämfört med samma period 2022.
I oktober utgjorde Volvo Cars Recharge-serie av laddbara modeller, antingen helt elektriska eller laddhybrider, 36 procent av den globala försäljningen. Försäljningen av helt elektriska bilar ökade med 29 procent jämfört med samma period förra året och utgjorde 18 procent av den totala försäljningen. Motsvarande siffra var 12 procent i oktober 2022.
Störst ökning på europeiska marknaden
I Europa ökade försäljningen till 24 892 bilar, en ökning om 13 procent jämfört med samma månad föregående år. Recharge-bilar stod för 55 procent av den totala försäljningen i regionen.
Försäljningen i USA ökade med 19 procent jämfört med samma månad förra året och uppgick till 11 296 bilar. Försäljningen av helt elektriska bilar ökade med 49 procent, och Recharge-modellerna utgjorde 27 procent av alla sålda bilar i USA under oktober.
Försäljningen i Kina förblev oförändrad i oktober jämfört med samma period förra året och uppgick till 15 041 bilar. Försäljningen av Recharge-modeller ökade med 27 procent.
Den bästsäljande modellen
Volvo Cars bästsäljande modell för oktober var XC60 med 20 212 sålda bilar (17 531), följt av XC40 med en total försäljning på 17 022 bilar (14 883) och Volvo XC90 med 7 961 bilar (7 651).