Volvo Cars redovisar en global försäljning på sammanlagt 61 666 bilar i september, vilket innebär en ökning med 25 procent jämfört med samma månad föregående år. Tillväxten syntes i Europa, USA och Kina.
VolVo-aktien stiger över 2,5 procent efter drygt en timmes handel på torsdagen.
Under de första nio månaderna av 2023 har Volvo Cars sålt 509 158 bilar, vilket är en ökning med 19 procent jämfört med samma period föregående år.
Volvo Cars Recharge-serie av laddbara modeller, antingen med helt elektrisk drivlina eller som laddhybrider, stod för 34 procent av den globala försäljningen i september. Detta representerar en ökning med 37 procent jämfört med samma månad föregående år. Helt elektriska bilar utgjorde 15 procent av den totala försäljningen, jämfört med 12 procent under samma månad föregående år.
Försäljningen i Europa nådde 25 489 bilar, en ökning med 32 procent jämfört med föregående år. Försäljningen av Recharge-modeller växte till 13 599 bilar och stod för 53 procent av försäljningen i regionen.
Försäljningen i USA nådde 10 946 bilar, en ökning med 65 procent jämfört med samma månad föregående år. Försäljningen av Recharge-modeller stod för 28 procent av den totala försäljningen i USA.
I Kina ökade Volvo Cars försäljning i september med 4 procent och nådde 15 460 bilar. Försäljningen av Recharge-modeller ökade med 20 procent jämfört med samma period föregående år.
Volvo Cars bästsäljande modell i september var XC60 med 20 243 sålda bilar (15 621 ), följd av XC40 med en total försäljning på 18 306 bilar (14 497) och Volvo XC90 med 8 530 sålda bilar (7 380).