Volvo Cars meddelade idag att deras globala försäljning ökade med 21 procent i juli jämfört med samma månad föregående år, vilket markerar elfte månaden i rad med tillväxt. Under årets första sju månader såldes totalt 395 856 bilar globalt, en ökning med 18 procent jämfört med samma period föregående år.

Försäljningen av Volvo Cars Recharge-serie, som inkluderar laddbara modeller med helt elektrisk drivlina eller som laddhybrid, nästan fördubblades jämfört med juli förra året. Recharge-modellerna stod för 35 procent av alla sålda bilar globalt under månaden, varav 10 procent var helt elektriska.

I Europa ökade försäljningen med 28 procent, där Recharge-modeller utgjorde 56 procent av den totala försäljningen i regionen, och helt elektriska bilar utgjorde 13 procent.

I USA ökade försäljningen med hela 57 procent och Recharge-bilarna ökade med imponerande 226 procent jämfört med förra året. Av alla sålda bilar på den amerikanska marknaden var 29 procent av dem Recharge-modeller.

Däremot minskade försäljningen i Kina med 8 procent jämfört med samma månad förra året, och Recharge-modellerna stod för 8 procent av den totala försäljningen i Kina.

När det gäller enskilda modeller var Volvo XC60 den mest sålda med 18 259 bilar, följt av XC40 med 14 594 bilar och XC90 med 8 640 bilar under juli månad. Detta visar på fortsatt framgång för Volvo Cars och deras satsning på laddbara fordon.