Volvo Lastvagnar ökar produktionen av elektriska lastbilar och påbörjar massproduktion av tunga eldrivna lastbilar vid sin anläggning i Gent, Belgien. Detta innebär att de nu tillverkar eldrivna Volvolastbilar i fyra olika fabriker, varav tre är i Europa och en i USA.

– Det här känns jättebra. Fabriken i Gent är den största i vårt nätverk, så detta är en mycket viktig milstolpe. Nu kan ännu fler transportföretag köra eldrivet med Volvo, säger Roger Alm, vd för Volvo Lastvagnar.

I Gent kommer de att bygga tre olika modeller av elektriska lastbilar: Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX Electric. Dessa lastbilar kan hantera en totalvikt på upp till 44 ton och är mångsidigt anpassningsbara för olika typer av transportuppdrag.

– Våra lastbilar är väldigt omtyckta för sin höga kvalitet, säkerhet, design och förarkomfort. Nu kan våra kunder få alla dessa fördelar, och samtidigt transportera varor utan att släppa ut någon koldioxid, säger Roger Alm.

Gent-fabriken är en viktig produktionsanläggning med en årlig kapacitet på cirka 45 000 lastbilar. Tillverkningen av ellastbilar sker på samma produktionslinje som deras diesel- och gasdrivna lastbilar, vilket ger hög flexibilitet. Batteripacken kommer från en närliggande fabrik för batterimontering i Gent.

Först ut med elektriska lastbilar

Detta är den fjärde Volvo-fabriken som börjar producera elektriska lastbilar. Den första fabriken är belagd i Blainville, Frankrike där Volvo började bygga ellastbilar för sophantering och stadsdistribution 2019. Ett år senare påbörjade anläggningen i New River Valley i Virginia i USA, serietillverkning av VNR Electric, en modell designad för regionala transporter. Förra året nåddes en viktig milstolpe då Volvo Lastvagnar som första globala tillverkare startade serieproduktion av tunga lastbilar vid Tuve-fabriken i Göteborg.

Volvo Lastvagnar har redan fått över 6 000 beställningar och avsiktsförklaringar om att köpa elektriska lastbilar från 42 länder över hela världen.

– För bara några år sedan trodde många att det var omöjligt att elektrifiera tunga lastbilstransporter. Men vi bestämde oss tidigt för att elektrifiering är vår främsta väg mot nollutsläpp. Nu kan vi erbjuda ett branschledande sortiment av specialbyggda ellastbilar, som går i kommersiell trafik över hela världen, säger Roger Alm.

– Men för att det stora skiftet till eldrivet ska ske, måste regeringar agera nu och erbjuda incitamentsprogram för de som investerar i den nya tekniken, öka kapaciteten i elnätet och även införa skatt på koldioxid, för att göra hållbara transporter mer konkurrenskraftiga.