Visa inleder ett strategiskt partnerskap med den norska betaltjänsten Vipps. Samarbetet gör det möjligt för Visas kunder och partners i Europa att integrera Vipps ledande funktioner.
Vipps är Norges svar på Swish
Under coronapandemin har behovet av digitala betalningar ökat. Inte minst säkra och smidiga sådana. Med Vipps app är det möjligt för både privatpersoner och företag att skicka och ta emot pengar med mobiltelefonen. Visa och Vipps börjar nu samarbeta för att göra tekniken tillgänglig för fler personer och företag i Europa.
– I dag är digitala betalningar inte längre bara en bekvämlighet. Nu är det en nödvändighet. Som det ledande betalföretaget är vi angelägna om att både konsumenter och företag har tillgång till säker och digital handel – oavsett var man bor eller vilken mobiltelefon man har, säger Henning Holtan, Nordenchef för Visa.
Ska öka mobila betalningar i Europa
Partnerskapet kommer göra framtidens betalningar mer tillgängliga: Visas kunder och partners i Europa får möjligheten att använda Vipps verktyg på sin egen plattform. Det leder till att fler får nya sätt att betala, att ta betalt och att hantera sina pengar digitalt.
– Partnerskapet kommer hjälpa Visas partners att utveckla och skapa fler enkla, digitala betalsätt. Detta möter den växande efterfrågan för kontaktlösa och mobila betalningar, säger Henning Holtan.
Vipps lanserades 2015 och har i dag 3,7 miljoner användare i Norge. Bara under det senaste året har transaktionerna med Vipps ökat med 145 procent. Utvecklingen följer samma digitala trend som finns i andra delar Europa. I dag är 75 procent av alla Visa-betalningar i Europa gjorda med kontaktlösa betalningar, också kallat blippbetalning. Dessutom har e-handeln ökat markant. Under juni månad ökade antalet onlineköp med 25 procent i 20 europeiska länder (jämfört med 2019).
Samarbetet löser betalproblem
Ökningen visar behovet för smidigare digitala betalningar. Samarbetet med Vipps blir ännu ett sätt för Visa att skapa dessa – utan att ett fysiskt betalkort behövs.
Rune Garborg, vd för Vipps, säger att samarbetet kan lösa ett stort problem.
– Vi tror på internationell expansion genom samarbete – och ett samarbete mellan Visa och Vipps kommer kunna skapa magi. Tillsammans gör vi det möjligt för banker att erbjuda smartare och enklare digitala betaltjänster till sina kunder i Europa och vidare. Tillsammans med Visa kommer vi använda vår samlade expertis och erfarenhet för att skapa tjänster som lockar användare med den bästa kundupplevelsen, säger han.