Vice Media Group som ligger bakom webbplatserna Vice och Motherboard har ansökt om konkurs tidigare på måndagen i USA och förväntas säljas till en grupp av sina långivare. Företaget, som 2017 värderades till 5,7 miljarder dollar, kan nu bli övertaget för 225 miljoner dollar.

Den ungdomsinriktade digitala publicisten meddelade på måndagen att man kommer att fortsätta bedriva verksamheten under konkursprocessen. Företaget tillade att man förväntar sig att ”uppstå som ett ekonomiskt friskt och starkare företag inom två till tre månader”.

Vice grundades 1994 som en gränsöverskridande tidskrift kallad Voice of Montreal av Shane Smith, Gavin McInnes och Suroosh Alvi. Idag är Vice ett internationellt mediebolag med närvaro i över 30 länder.

Företaget blev en gång i tiden hyllat som en del av förtruppen av företag som skulle revolutionera det traditionella medielandskapet med utmanande, ungdomsinriktat innehåll inom tryckt media, evenemang, musik, online, TV och långfilmer.

Tidigare produktioner har inkluderat ”My Journey Inside the Islamic State”, där en Vice-journalist filmade tillsammans med terrorgruppen i Syrien. Man följde även basketspelaren Dennis Rodman och Harlem Globetrotters på en ”sportdiplomati”-resa till Nordkorea.

Nyligen har Vice bland annat gjort dokumentärer om den kontroversiella influencern Andrew Tate och en film om Ukrainas president Volodymyr Zelensky, regisserad av skådespelaren Sean Penn.

Investerare i Vice Media Group inkluderar Fortress Investment Group, Monroe Capital och Soros Fund Management – företaget grundat av fondförvaltaren och miljardären George Soros.

Tanken var att Vice skulle dra nytta av att attrahera miljontals unga läsare via sociala medienätverk som Facebook och Instagram. Dessvärre har företagets intäkter har varit oförändrade under flera år och man har även haft svårt att generera vinst. Vices tidigare planer på att börsnoteras genom en fusion misslyckades också.

”Problemet med Vice och liknande webbplatser är att de aldrig riktigt lyckades hitta en affärsmodell för gratis onlinejournalistik”, säger Joseph Teasdale, teknikchef på Enders Analysis, till BBC.

Webbplatser som Vice dök upp samtidigt som it-bubblan var i sin linda och teknikstartups blev allt mer populära.

”Då fanns det en tendens att behandla allt som mjukvara, där du investerar i förväg, lockar till dig en massa användare och sedan, när du är tillräckligt stor, bli otroligt lönsam”, säger han.

”Men det visade sig att innehåll inte fungerar så. Om du vill att människor ska fortsätta komma tillbaka till din webbplats eller nå nya människor på nya marknader måste du fortsätta investera för att producera nytt innehåll”, avslutar Teasdale.