Viaplay Group och Hisenses snabbväxande Smart-TV-plattform VIDAA har kommit överens om ett flermarknads- och flerårigt partnerskap. Appen för streamingtjänsten Viaplay blir förinstallerad på samtliga Hisense Smart-TVs som säljs i Viaplays direkt-till-konsument-marknader och i Nordamerika, där Viaplay lanserar tidigt i 2023. Viaplay-appen får premiumplacering i Hisenses användargränssnitt, och en dedikerad Viaplay-knapp läggs till på alla nya Hisense TV-fjärrkontroller som säljs i Norden.
- Viaplay-appen blir förinstallerad på samtliga Hisense Smart-TVs på 13 marknader
- En Viaplay-knapp adderas på Hisense TV-fjärrkontroller i Norden
- Hisense är världens näst största TV-varumärke baserat på volymandel sålda enheter
Hisense är världens näst största TV-varumärke baserat på volymandel sålda enheter och har en global marknadsnärvaro. Bolagets VIDAA-plattform lanserades 2019 och är idag tillgänglig på alla Hisense-marknader och stödjer ett brett utbud av Smart-TV-appar och -teknologier.
Philip Wågnert, Viaplay Group Chief Technology & Product Officer: “Viaplay är en unik tjänst, och vi vill att vårt spännande utbud av premium Viaplay Originals, världens bästa direktsända sport och mycket mer ska vara lättåtkomligt på varje relevant plattform. Att samarbeta med VIDAA utökar vår räckvidd och möjliggör för ännu fler tittare, inklusive i våra kommande nordamerikanska marknader, att själva uppleva Viaplay.”
Nick Ruczaj, Vice President, Content, VIDAA: “Detta är en väldigt spännande möjlighet för båda parter så väl som för streamingentusiaster. På VIDAA tror vi på att göra streamingtjänster tillgängliga och prisvärda för en bred demografi, och att samarbeta med en ledande branschspelare som Viaplay som erbjuder ett brett utbud av multinationellt innehåll är en viktig del i den processen.”
I Norden, Baltikum, Polen, Nederländerna och Storbritannien är Viaplay hemvisten för en unik kombination av prisvinnande Viaplay Originals, premium tredjepartsinnehåll och direktsänd sport. Viaplay visar Premier League-fotboll i nio länder, Formel 1 i 10 länder (från 2023) och mycket mer av världens mest attraktiva sport. Tjänsten lanserar i USA och Kanada med ett specialiserat erbjudande som initialt fokuserar på det bästa av nordiskt berättande.