Bolag: Gold Town Games
Kortnamn: GTG
Antal aktier: 28 856 862 st
Aktiekurs vid analys: 2.64 SEK
Marknadsvärde: 76 MSEK
Börslista: Nordic SME
Skribent: Jennifer Berntsson
Alla veckans aktie finns listade på veckoredovisningen som du hittar här.
Gold Town Games är en mobilspelsutvecklare som har skapat de två sportmanagerspelen World Hockey Manager (WHM) och World Football Manager (WFM). WHM är idag redan lanserat i Europa och Nordamerika och har över 1,5 miljon nedladdningar. Under sommaren planerar bolaget att släppa en global lansering av spelet WFM i iOS (Apple) och Android (Google) som ska nå ut till 16 länder, främst i Europa. Bolagets dotterbolag håller även på att skapa andra likartade spel inom baseball, amerikansk fotboll och field-hockey.
Plattformen är byggd från ett “mobile first” perspektiv, alla designval är gjorda för att optimera användarnas upplevelse i en stående telefon (portrait mode). Detta särskiljer Gold Town Games spel från merparten av dess konkurrenter som valt, och är relativt låsta vid, att arbeta med en liggande telefon (landscape mode). Målsättningen är att plattformen kommer att implementeras i alla Gold Town Games kommande spel. Varje spel kommer däremot att få sin egen grafiska utformning samt en matchmotor anpassad till den aktuella sporten och dess regelverk. På kort sikt ämnar plattformen att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för World Hockey Manager och World Football Manager men på längre sikt är bolagets plattform W3XM som ska göra Gold Town Games till en världsledande aktör inom sportmanagerspel till mobila plattformar.
I WHM skapar användaren sin egna hockeyklubb med ett lag och hemmaarena. Där kan man man kan utveckla talanger, träna sina spelare och leta efter nya signeringar. För att klubben skall kunna växa och tävla med de bästa behöver laget träna och arenan byggas ut. Genom att investera i sin anläggning kan man få mycket bättre spelare, bättre scouting, medicinsk behandling och mycket mer. Dagligen spelas det en ligamatch som det är viktigt att komma väl förberedd till och användaren kan alltid hitta en motståndare att möta genom att spela någon av alla hockeycuper som erbjuds.
Gold Town Games arbetar med att, genom produktutveckling, samarbeten och marknadsföring, ytterligare förstärka sin position inom hockey och sedermera inom andra sporter. Bland annat har de förlängt sitt licensavtal gällande Wayne Gretzkys ambassadörskap i World Hockey Manager.
– Samarbetet med Gretzky fungerar väldigt bra, det ger World Hockey Manager en tydlig profil att bygga varumärket kring vilket även stärker bolagets möjligheter att ingå i andra affärsmässiga partnerskap. 2021 ser vi fram emot att arbeta mer med Gretzky i vår marknadsföring, inte minst i hockeyns och hans eget hemland Kanada, säger Gold Town Games VD Pär Hultgren
Gold Town Games genomförde i fjol en nyemission där den kanadensiska hockeylegenden blir, via bolaget WDG Enterprises, delägare i Gold Town Games. Avtalet gör honom till ambassadör och frontperson för World Hockey Manager. Gold Town Games AB har nyligen inlett samarbete med flertalet svenska hockeyklubbar om rättigheter att sälja deras digitala matchtröjor och emblem i spelet World Hockey Manager.
WFM är uppbyggt på en liknande sätt som WHM. Användaren skapar i spelet sin egen fotbollsklubb med ett lag och faciliteter som träningsanläggning och arena. För att klubben skall kunna växa och tävla mot de bästa klubbarna behöver laget utveckla talanger, träna sina spelare och göra investeringar i sina anläggningar. Användaren har möjlighet att både köpa och sälja spelare på en global transfermarknad. Användaren kan alltid hitta en motståndare att möta genom att spela någon av de utmanande fotbollscuper som finns. Som fotbollstränare går spelet ut på att bygga upp sitt rykte och arv genom att coacha sitt lag mot andra chefer över hela kontinenten för att gå vidare i det enda, enorma ligasystemet och göra utmanande körningar för prestigefyllda cuptitlar. I spelet finns även konceptet “social league” där man som spelare möter andra personer som man kan utmana head-to-head, och göra låneavtal med. Spelet har lanserats i ett fåtal länder men bolagets plan är att lansera spelet i sommar i samband med fotbolls-EM. SFL beräknas lanseras på huvudmarknaden USA under hösten 2021. Även detta spel är byggd utifrån samma plattform och nya finesser som ytterligare sociala funktioner och bettning på matcher kommer införas.
Ett omfattande initiativ för marknadsföring av spelet har förberetts och det nya spelet kommer att marknadsföras i officiella kanaler och i de största internationella evenemangen, dels genom arenareklam och online-tv exponering, samt via sociala mediekanaler. Förbundets Youtubekanal kommer till exempel att nyttjas, en kanal som för närvarande har över 65 miljoner visningar.
Gold Towns dotterbolag arbetar idag med bolagets tredje spel, Blitz Football Manager som planeras släppa under hösten. Tillsammans med dotterbolagen håller bolaget nu även på att skapa ett kommande amerikanskt fotboll- , baseboll- och field hockeyspel.
Både WHM och WFM är s.k. free-to-play spel, vilket innebär att spelen är gratis att ladda ner och att det först inuti själva spelet erbjuds köp, så kallade In App Purchase (IAP). Bolaget får sina intäkter genom annonser, så kallade belöningsannonser. Exempelvis kan spelaren återfå energi genom att kolla på en annons. Bolaget har även intäktsströmmar genom att användaren, för riktiga pengar, köper premiumvaluta i spelet för att påskynda utvecklingen i spelen. I spelen skapar användaren ett eget lag, utvecklar det och tävlar mot andra managers lag världen över. Spelen är sociala, tävlingsinriktade och belönande. Bolag har under mars månad ingått samarbete med Adverty, ett bolag som är specialiserade inom annonslösningar genom in game annonsering.
Mobilspelsindustrin är en av världens ledande branscher och hade i fjol en omsättning närmre 77 miljoner dollar. Statista har estimerat att marknaden för mobilspel kan nå en årlig omsättning om 110 miljoner dollar redan i år. De tror även att tillväxttakten för mobilspelsbranschen kommer att öka med om cirka 10% till år 2025. Enligt Allied Market Research (2021) förväntas marknaden för In App Purchases (IAP) uppvisa en CAGR om 20 % mellan åren 2019 och 2027, för att då nå en storlek om 340 miljoner dollar. Gold Town Games adresserbara marknad är således högintressesant, och då ska det även tilläggas att ytterligare en del i Bolagets affärsmodell är att driva intäkter genom annonser i spelen, en marknad som i sig värderas till omkring 3 miljarder dollar.
Disclaimer
Sektionen Veckans Aktie på domänen finanstid.se innehåller analyser som är författade av Finanstids läsare. Veckans Aktie är inte en professionell analys och författaren kan ha egna ägarintressen i den aktie som omskrivs. Analysen ska således inte ses som en rekommendation att köpa, sälja eller behålla en aktie och sådan rekommendation är inte heller tillåten att skriva ut i analysen. Det åligger var och en att ta sina egna beslut vid investeringar på aktiemarknaden, varken författare av Veckans Aktie eller finanstid.se har något som helst ansvar för läsarens investeringsbeslut. finanstid.se publicerar bara länkar till publikt material. Klagomål eller korrektioner på analyser publicerat på Veckans Aktie skickas per e-post till info@finanstid.se