Bolag: Game Chest Group
Kortnamn: GAMEC
Antal aktier: 10 677 168 st
Aktiekurs vid analys: 10.3 SEK
Marknadsvärde: 109 974 830 MSEK
Börslista: Nordic SME
Skribent: Linus Zacu
Alla veckans aktie finns listade på veckoredovisningen som du hittar här.
NGM-listade Game Chest Group ska lansera Netflix för spel. Uber, världens största taxibolag, äger inga fordon. Facebook, världens mest populära medieägare, skapar inget innehåll. Alibaba, den mest värdefulla återförsäljaren, har inget lager. Och Airbnb, världens största boendeleverantör, äger inga fastigheter. Spotify, världens största musikleverantör, äger inga studios. Något intressant håller på att hända.
Sedan den industriella revolutionen har världen utvecklat komplexa försörjningskedjor, från designers till tillverkare, från distributörer till importörer, grossister och detaljister. Det är det som gjort att miljarder produkter kan tillverkas, levereras, köpas och njutas av i varje hörn av världen. På senare tid har kraften från Internet, särskilt mobiltelefonen, släppt lös en rörelse som snabbt förstör dessa lager och flyttar kraften till nya platser. Till molnet, och era egna skärmar.
Det NGM-listade gamingbolaget Game Chest Group annonserade i onsdags att man på allvar avser att ta den utvecklingen till spelindustrin. Bolaget meddelar att man under en tid utvecklat en plattform för games-on-demand inspirerat från de stora framgångssagorna Netflix och Spotify.
Det är inte långsökt att tro att en del av utvecklingen har skett på det teknikunderlag man har för den abonnemangsbaserade tjänsten Friday Plays som bolaget erbjuder. Man avslöjar i sin pressrelease från onsdagen att de ”… har sedan en tid tillbaka utvecklat teknologin som ligger till grund för plattformen” Friday Plays är en tjänst där man som spelare betalar en fast summa och får möjlighet att välja fyra spel i månaden att ladda ner. Redan här är tjänsten för spelaren helt olikt de one-off tjänster som de stora spelstudios erbjuder sina kunder och innebär ett stort värde för kunden. Tjänsten ger samtidigt spelstudios möjlighet att nå ut med sina spel till betydligt fler spelare.
Game Chest har höga ambitioner när de skriver att de ”… har för avsikt att lansera en fullfjädrad abonnemangsbaserad games-on-demand plattform likt Netflix och Spotify.” Uttalandet vittnar om att tjänsten och visionerna för den är väl grundade och den due dilligence man gjort bygger på att man fått upp ett intresse från marknaden. Game Chest förändrar på detta sättet sin affärsmodell till något som blir mer förutsebart, med högre marginaler och en betydligt starkare stickyness för sina kunder.
Den svenska gamingindustrin omsätter omkring 25 miljarder kronor – i paritet med Sveriges export av järnmalm eller pappersmassa, enligt rapporten från SEB ”De nordiska spelundren”. I samma rapport kan man också läsa att antalet svenska spelbolag har tredubblats på sju år. Det är därför föga förvånande att Game Chest nu som första svenska (och europeiska?) bolag nu utvecklas mot streamingtjänster för spel, det är snarare förvånande att ingen gjort det innan. En får en att tro att de besitter teknologier och kompetens som kan göra detta möjligt, ”Game Chest besitter med dess väl fungerande partnerskap, ekosystem och plattformar möjligheten att utveckla denna produkt ” och kanske är det Game Chest vi pratar om nästa gång vi pratar om framgångsrika svenska exportsuccéer.
”Detta tror jag bara är början på en rörelse som kommer att tvinga många av våra branschkollegor att förändra sitt sätt att ta betalt och jag är stolt och exalterad över att Game Chest ligger i framkant med detta”, kommenterar bolagets VD Robin Bäcklund.
Bolaget avser att inom kort presentera en mer komplett vision med tillhörande strategi för hur man avser att förändra hela gamingindustrin och att bli den ledande aktören för games-on-demand. Vi ser fram emot att följa kommunikationen från bolaget och håller ett spänt öga på dess utveckling.
Nedan kommer även en kort demo-presentation av vad som kommer bli den nya plattformen, det nya Game Chest:
https://showcase.gamechestgroup.com/
Disclaimer
Sektionen Veckans Aktie på domänen finanstid.se innehåller analyser som är författade av Finanstids läsare. Veckans Aktie är inte en professionell analys och författaren kan ha egna ägarintressen i den aktie som omskrivs. Analysen ska således inte ses som en rekommendation att köpa, sälja eller behålla en aktie och sådan rekommendation är inte heller tillåten att skriva ut i analysen. Det åligger var och en att ta sina egna beslut vid investeringar på aktiemarknaden, varken författare av Veckans Aktie eller finanstid.se har något som helst ansvar för läsarens investeringsbeslut. finanstid.se publicerar bara länkar till publikt material. Klagomål eller korrektioner på analyser publicerat på Veckans Aktie skickas per e-post till info@finanstid.se