Bolag: Adverty
Kortnamn: ADVT
Antal aktier: 20 376 285 st
Aktiekurs vid analys: 10,65 SEK
Marknadsvärde: ca 217 MSEK
Börslista: Nordic SME
Skribent: Jennifer Berntsson

Alla veckans aktie finns listade på veckoredovisningen som du hittar här.

Adverty är inriktade inom reklambranschen och utvecklar digital annonsering inuti spel. Idag spelar drygt 2,7 miljarder människor mobilspel världen över och spelarna överöses av reklam och annonser i form av videoklipp och banners. Många spelare upplever dagens annonsering som spelförstörande vilket gör att stora annonsintäkter går förlorade. Detta vill Adverty förändra på genom att erbjuda företag och varumärken en ny revolutionerande annonsteknik.

Adverty erbjuder två annonslösningar, In-Menu™-formatet samt In-Play™-formatet.
I In-Menu™-formatet visas displayannonser via menyskärmar inuti i mobilspelen. I In-Play™-formatet sker varumärkeskännedom i kombination med resultatbaserad annonsering i form av djupt integrerade och kontextrelevanta IAB-displayannonser på menyskärmar. Med hjälp av In-Play™-formatet kan företags varumärken synas på annonstavlor och andra virtuella utomhusanläggningar som finns inuti spelen. På så vis kan varumärken och företag annonsera sin reklam i spelen utan att spelaren blir störd i sitt spelande.

Adverty har tilldelats IAB UK:s Gold Standard Certification och IABS Sveriges Gold Standard-certifiering. IAB Global består av 48 internationella licensinnehavorganisationer och består av över 650 ledande medieföretag, varumärken och teknikföretag. Adverty har varit först ut att vara ett adtech-företag som fått certifikaten och dessa är viktiga eftersom det är en kvalitetsstämpel för godkännande av deras unika och patenterade teknik.

Adverty har skrivit avtal med några av världens största programmatiska handelsplatser som PubMatic, Adform och Rubicon Project. En viktig milstolpe för företaget var partnerskapet med en av världens största annonseringsteknikföretag InMobi. InMobis branschledande mobila marknadsföringsteknik är ansluten till alla relevanta programmatiska DSP:er, vilket gör det möjligt för annonsörer och utgivare att engagera konsumenter med hjälp av kontextuell mobilannonsering. Genom partnerskapet får klienter på köpsidan storskalig tillgång till innovativa format i mobilspel via Advertus plattform.

I fjol tecknade Adverty bland annat samarbete med mediebyråer i USA, Storbritannien, Polen och Sverige. Större kunder som Subway, Lyft, Bayer Consumer Health, Warner Music, Storck och Activision har redan nu påbörjat aktivering av Advertys annonskampanjer. Andra varumärken som Coca Cola, McDonalds, ASUS, Disney+, Facebook, Carlsberg, Sony, Spotify, LG, Mercedes, Nissan, HBO, Lenovo, Sprite, Red Bull och Angry Birds syns redan i vissa spel. Advertys teknik används nu i drygt 20 mobilspel, bland annat i spelen Tom Gold Runner, Critical Ops, Flip Runner, Backflipper och 100 doors.

Adverty har även släppt sitt Unity SDK (Software Development Kit) på Unity Asset Store. Genom Asset Stores marknadsplats har spelutvecklare och spelförläggare tillgång till Advertys tjänster och kan nu börja applicera deras annonsteknik i sina spel. Adverty slöt även ett partnerskap med Singaporebaserade The Scale Factory i syfte att driva kommersialiseringen i Asien-Stillahavsregionen. Tanken är att skapa en tillväxtvision, implementera go-to-market-strategier och kommersialisera Advertys tjänster till varumärken, mediebyråer och andra aktörer i regionen.

”Framtiden för spel finns på mobilsidan, och Asien-Stillahavsregionen är redan i framtiden. Vi betraktar Asien-Stillahavsregionen – med uppskattningsvis 1,6 miljarder spelare och en omsättning som snart passerar 100 miljarder dollar – som en central del av vår expansion under de kommande åren. Vi har haft nöjet att få följa teamet bakom The Scale Factory under en längre tid, och deras pragmatiska synsätt har imponerat stort på oss. Vi är förvissade om att vi kommer att utföra stordåd tillsammans”, förklarar Niklas Bakos, Advertys VD och grundare.

Adverty genomförde en företrädesemission under oktober månad och har därmed en välfylld kassa under 2021. Kapitaltillskottet ska användas för att stärka balansräkningen och möjliggöra bolagets accelererade marknadspenetrering inom in-game annonsering, med fokus på de nya och egenutvecklade annonsformaten In-Menu och In-Play. Bolaget befinner sig i en expansiv fas där emissionslikviden kommer utöka fokus på kommersialisering i Europa, USA och delar av Asien, samt fortsätta etableringen av gaming som en ny global mediekanal.

”Vi har en riktigt bra produkt med stor räckvidd där vi når en ny generation av människor som många varumärken vill åt. Nästa steg är att övertyga mediebyråer och annonsörer att sömlösa realtidsannonsering i spel har stor potential”, säger Niklas Bakos


Marknaden för mobilannonsering är enorm
och fortsätter expandera i ökande takt. Idag är mobilspel det största spelsegmentet och mobilspelandet förväntas öka snabbare än spelmarknaden i övrigt. Mobilspelsmarknaden omsätter drygt 50 miljarder USD varje år där 27 miljarder dollar enbart står för annonseringsintäkter. Spelmarknadsanalys-företaget NewZoo spår att antalet mobilspelare förväntas öka till 3,1 miljarder tills år 2023 vilket gör att spelmarknaden även kan värderas till över 200 miljarder dollar tills år 2023.

 

“2021 handlar primärt om att på allvar få igång intäkter genom att ytterligare sätta in-game-annonsering på kartan för både varumärken, spelutvecklare och programmatiska samarbetspartners, samt att fortsätta vara den ledande aktören inom detta segment”, säger Niklas Bakos.

 

Disclaimer
Sektionen Veckans Aktie på domänen finanstid.se innehåller analyser som är författade av Finanstids läsare. Veckans Aktie är inte en professionell analys och författaren kan ha egna ägarintressen i den aktie som omskrivs. Analysen ska således inte ses som en rekommendation att köpa, sälja eller behålla en aktie och sådan rekommendation är inte heller tillåten att skriva ut i analysen. Det åligger var och en att ta sina egna beslut vid investeringar på aktiemarknaden, varken författare av Veckans Aktie eller finanstid.se har något som helst ansvar för läsarens investeringsbeslut. finanstid.se publicerar bara länkar till publikt material. Klagomål eller korrektioner på analyser publicerat på Veckans Aktie skickas per e-post till info@finanstid.se