Snabbväxande Digimii får sina kunder att växa med hjälp av SEM som sker genom sökmotorer. En av framgångssagorna är Takbox.se som ökade omsättningen med över 600 procent på ett år.

Hur ökar man trafiken via betald marknadsföring? I dagens VD-intervju får finanstid chansen att ställa några frågor till vinnaren av European Search Awards, Christian Benavente, medgrundare av Digimii.

Har du ett lyckat case du får dela med dig av?
– Ett väldigt lyckat case var när vi ökade omsättningen för Takbox i Google Ads med 606 procent under en tolvmånadersperiod. Kunden spenderade 583.000 SEK mer i Google vilket resulterade i en omsättningsökning om 16.570.000 SEK, säger Christian.

När startade du Digimii?
– Jag och min bror Mathias startade tillsammans vårt första bolag 2015, då hette vi SBT Media och var redan då inriktade på Google Ads. I mitten på 2020 startade vi vad som numera är Digimii och på drygt två år har vi växt från två till nio medarbetare och blivit utsedda till vinnare i både European Search Awards och Global Search Awards, samt finalister i European e-Commerce Awards. Numera är vi helt specialiserade på Google Ads och Paid Social.

Berätta kort om dig själv?
– Jag ser mig själv som en positiv person och jag tror väldigt mycket på att ens mindset har en helt avgörande roll i hur man uppfattar livet och mår i det dagliga. Allt negativt eller positivt som man upplever i livet grundar sig på något sätt alltid i en tanke som skapar en känsla, alltså tror jag att vi kan förändra det mesta inom våra liv genom att förändra sättet vi ser på händelser och situationer.

När fick du upp ögonen för digital annonsering?
– Jag fick upp ögonen för digital marknadsföring 2013 när jag arbetade som säljare på Eniro och sålde Google Ads och SEO-“paket” till företag inom olika branscher. När jag efter en tid insåg att kunderna sällan fick de resultat vi utlovade, började jag själv sätta mig in i Google Ads och insåg därefter relativt snabbt att det var en väldigt låg nivå och bristande transparens. Jag tror att många egenföretagare kan känna igen sig i att det finns alltför många “experter” där ute som alla lovar guld och gröna skogar.

Hur tror du att framtida e-handeln kommer att se ut?
– Jag tror att e-handlarna som lyckas bäst i framtiden är de som verkligen satsar på att lära känna sin kunder bättre och anpassar kommunikationen efter de plattformar som kunderna använder. Det kommer bli viktigare att bemöta kunderna på ett sätt som upplevs som unikt och skräddarsytt för den specifika användaren, därav kommer det vara helt avgörande att skapa en omnikanalstrategi och ge kunden en integrerad, sömlös och personaliserad upplevelse – i alla kanaler.

Rätt värden och signaler är rätt väg menar experten Christan
– För att bli konkurrenskraftig i marknadsföringen kommer det bli alltmer viktigt att feeda plattformarna med rätt värden och signaler.  En av de viktigaste frågorna man bör ställa sig är vilken attributionsmodell man som bolag skall utgå ifrån när man planerar sin marknadsföring?

Christian fortsätter med att tipsa om rätt väg för den så kallade livstidsvärdet:
– Skall man optimera mot intäkt, eller är det mer lämpligt att optimera mot vinst. Kan du t.ex räkna ut livtidsvärdet hos dina kunder, blir det enklare och tydligare att sätta en optimal och långsiktig strategi för ökad tillväxt och detta handlar i grunden om att datainsamlingen måste vara så nära verkligheten som möjligt.

Han fortsätter med att berätta om attributionsmodellerna:
– Frågan om attributionsmodeller har varit uppe på tapeten länge, men jag tror att det fortfarande är allt för många bolag som enbart fokuserar på själva attributionsmodellen, när det är minst lika viktigt om inte viktigare, att säkerställa att datainsamlingen är korrekt och att man förstår datan. Samlar man t.ex inte data på rätt sätt, spelar det ju ingen roll vilken attributionsmodell du använder, och du kan heller inte förlita dig på att livstidsvärdet stämmer, exempelvis kan man skriva hur mycket som helst om hur framtidens e-handel kommer se ut, men i grunden handlar det om att ha en korrekt datainsamling, förstå hur man läser av datan för att ta smartare och långsiktiga affärsbeslut.

Nu ska vi framtidsspana lite. Vad tror du om Google Ads 2025?
– Marknadsförare kommer ha ännu mindre kontroll medan maskininlärningen kommer sköta mer och mer delar av optimeringsarbetet. Tidigare har man arbetat mer operativt och optimerat väldigt mycket direkt i plattformarna, numera gör algoritmen en stor del av det jobbet mycket bättre. Det blir lite repetition från ovanstående punkt, men de som kommer lyckas bäst är de som kan feeda plattformarna med rätt värden och signaler. För att kunna göra det måste man förstå vad det innebär att samla data på rätt sätt, hur man analyserar och tolkar datan, och hur man utifrån det tar smartare beslut som gynnar verksamheten långsiktigt, alltså en mer holistisk approach snarare än att stirra sig blind på en specifik kanal.

Bra att veta:
SEM
: Står för Search Engine Marketing. Dvs inte att förväxla med SEO som står för Search Engine Optimization.

YoY: År-över-år (YOY) är en metod för att utvärdera två eller flera uppmätta händelser för att jämföra resultaten vid en period med resultaten för en jämförbar period samma år/period/tid/händelse.

Intresserad av mer inom digital marknadsföring? Lyssna på avsnittet om SEO från framtidsbolagen här!