KTH-alumnerna Erik Skogetun och Jonathan Rintala såg ett hål i marknaden för en interaktiv och användarvänlig eventplattform och grundade Univid. Efter en flygande start för bolaget som officiell leverantör för Almedalen och med Facebook bland sina första kunder tar nu bolaget in 8 miljoner för att fortsätta expansionen.
År 2019, innan digitala möten blivit en del av allas vardag, grundades SaaS-bolaget Univid av de två KTH-studenterna Erik Skogetun och Jonathan Rintala med ambitionen att digitalisera föreläsningar.
Men idén växte sig snabbt större än så. När grundarna upptäckte potentialen med deras produkt skulle de snart lämna skolvärlden bakom sig för att möta den digitala eventvärlden med Facebook som bolagets första stora kund.
– Vi märkte snabbt att marknaden verkligen skrek efter bra lösningar. Idag använder bolag runtom i Norden vår plattform för att på under en minut skapa interaktiva och vackra event och webbinarier som kan skräddarsys av användaren direkt i webbläsaren, säger Erik Skogetun.
Backas av välkända investerare
I Univids första finansieringsrunda backas bolaget av ett flertal kända investerare inom videosegmentet, däribland riskkapitalbolagen Spintop Ventures, JNE Invest och Quinary samt fleratlet ängelinvesterare med lång erfarenhet i branschen.
Finn Persson, partner på Spintop Ventures:
– För femton år sedan var jag med som investerare och styrelseledamot i bolaget som idag är Google Meet och som också var med och skapade WebRTC-standarden. Sedan dess har jag och resten av Spintop-teamet aktivt följt utvecklingen inom web-videokommunikation. Vi är glada över att nu investera i en ny innovativ tjänst som tar interaktiva digitala mötesupplevelser till nästa nivå – byggd på WebRTC av den nya generationen entreprenörer inom kommunikationsteknologi.
Event som engagerar
Med funktioner som quiz, omröstningar och möjligheten att samla poäng baserat på graden av interaktion, erbjuder Univid ett helt unikt sätt att skapa upplevelser skräddarsydda efter användarens behov.
– De som kommer till oss har tröttnat på komplicerade och tidskrävande eventplattformar. De behöver något som är lätt att sätta upp och en plattform de kan känna igen sig i och vara självsäkra med, säger Erik Skogetun.
Event som skapats med hjälp av plattformen har fått ett uppsving i interaktion jämfört med andra digitala eventlösningar. Det har resulterat i flera tusen reaktioner och hundratals chattmeddelanden, på bara några hundra deltagare.
– Vi vill komma ifrån stela, formella och direkt tråkiga upplevelser; för att istället låta värden själv skapa engagerande, kreativa och roliga event som deltagarna minns – det är Univid, säger Jonathan Rintala.
Ska gasa med hjälp av investeringen
Under 2021 var Univid officiell leverantör av plattform för Almedalsveckan 2021 med över 700 digitala event under fyra dagar. I takt med att virtuella möten fått en rejäl skjuts under pandemin ser nu bolaget en stor efterfrågan både innanför och utanför Europa.
Plattformen och videotekniken är på plats. Planen framöver är att fortsätta optimera och bygga ut funktionaliteten, bland annat gällande interaktion och nätverkande. Idag består Univid av tre personer, men med en nyfylld kassa har Univid gjort det till sitt mål att accelerera tillväxtresan.
– Vi har validerat marknaden ordentligt och nu är det dags att bli fler duktiga utvecklare och säljare i teamet för att möta den stora efterfrågan, avslutar Jonathan Rintala.