Uppmaningar om bojkott av landets största matkedjor sprids nu

Under de senaste åren har svenskarna ställts inför stora ekonomiska utmaningar. Räntehöjningar och hög inflation har urholkat plånböcker landet över, och matpriserna – även om de nu ligger på något lägre nivåer än tidigare – har fortsatt att skapa problem för många hushåll.

Nu sprids uppmaningar om att bojkotta Sveriges största matkedjor på sociala medier. Det rapporterar Aftonbladet.

Uppmaning om bojkott under vecka 12

På plattformar som TikTok, Facebook och Instagram delas uppmaningar om att bojkotta matjättarna under vecka 12. Ett särskilt inlägg på TikTok, publicerat av en 27-årig student, har fått över 135 000 visningar.

– Jag såg en annan tjej prata om det på TikTok, och tänkte att ju fler som gör videor om det, desto fler kommer delta, och då kommer det bli mer kraftfullt, säger studenten till Aftonbladet.

Det är ännu oklart vem som ligger bakom det virala initiativet, men målet är tydligt: att pressa matpriserna i Sverige eller åtminstone skapa en bredare debatt om frågan.

Målet: Lägre matpriser och ökad medvetenhet

Enligt meddelanden som cirkulerar på sociala medier är syftet med bojkotten att sätta press på livsmedelsjättarna och få dem att sänka priserna.

“Matpriserna i Sverige har skjutit i höjden, och de som drabbas hårdast är de som redan kämpar för att få ekonomin att gå ihop. Det är dags att säga ifrån!”

Det återstår att se om bojkotten får den effekt som förespråkarna hoppas på, men intresset och engagemanget i frågan växer stadigt.

“Är oroväckande” – Matpriserna stiger på nytt

Enligt Matpriskollens senaste rapport för februari tyder siffrorna på att matpriserna återigen är på väg upp.

– Priserna har inte ökat så här mycket en enskild månad sedan i mars 2023. Det är oroväckande, säger Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

Rapporten, som omfattar en analys av nästan 44 000 artiklar i landets dagligvarubutiker, visar att priserna ökat med 0,6 procent för dagligvaror och 0,8 procent för matrelaterade produkter.

– Många enskilda produkter har ökat med mer än 25 procent. Det är ökningar vi hade för några år sedan, men man hade ju hoppats att det skulle vara slut med det vid det här laget, fortsätter Mazur.

Oro för inflationen – vad händer härnäst?

Även om inflationsläget är lägre än tidigare, råder fortsatt oro för att inflationen kan börja stiga på nytt. Matpriserna är en viktig del av den ekonomiska helheten för många svenska hushåll.

Frågan som nu ställs är om en folklig bojkott verkligen kan påverka matjättarna – eller om det krävs ytterligare åtgärder från politiskt håll för att komma till rätta med de skenande matpriserna.