Den amerikanska techjätten Unity, som står bakom en av de mest populära plattformarna för att skapa videospel, försöker nu förklara hur en prishöjning av deras tjänster kommer att fungera, efter att deras meddelande på tisdagsmorgonen väckt allmän frustration inom spelutvecklarcommunityn.

Varför det är viktigt: Avgifterna, som techbolaget hävdar är nödvändiga för att finansiera utvecklingen av deras teknik, fick många spelutvecklare att undra om det skulle kosta dem mer än de skulle kunna tjäna på att tillverka framgångsrika spel på Unitys plattform.

“Unity Runtime Fee”

Kostnaden för att använda Unity som en spelmotor kommer återigen att öka. Efter årsskiftet kommer techjätten börja ta ut vad de själva kallar en “Unity Runtime Fee” som baseras på antalet användare som installerar spel byggda via deras välkända motorn.

Runtime Fee kommer att aktiveras när utvecklare når specifika intäkts- och installationsgränser som varierar beroende på olika prenumerationsplaner. För de som har Unity Personal- eller Unity Plus-licenser kommer avgiften att aktiveras när ett projekt når både 200 000 dollar i intäkter under en rullande 12 månadersperiod och 200 000 totala installationer.

Utvecklare med Unity Pro- eller Unity Enterprise-licenser kommer att ha en högre tröskel innan de börjar betala avgifter. För dessa utvecklare kommer avgiften att aktiveras när en titel tjänar 1 miljon dollar under samma 12-månadersperiod och når 1 miljon installationer.

Enligt en uppdelning som Unity har skickat till Game Developer kommer avgifter att tas ut månadsvis. Det belopp som tas ut per installation kommer också att variera beroende på licensen.

Unity Personal- och Plus-utvecklare kommer att betala en fast avgift på 20 cent per installation. Pro- och Enterprise-användare kommer att betala en mindre avgift per installation som minskar med antalet installationer över den initiala tröskeln. Pro-användares avgifter kommer att börja på 15 cent per installation och minska till så lågt som 0,02 cent per installation, medan Enterprise-användares avgifter kommer att börja på 12,5 cent per installation och minska till så lågt som 0,01 cent per installation.

Avgifterna kommer också att variera beroende på i vilken region ett spel genererar intäkter. Unity har satt en “månadlig takt för tillväxtmarknader” för utvecklare som genererar intäkter i länder som Indien. I dessa regioner kommer Personal- och Plus-användare att behöva betala 0,02 cent per installation, Pro-användare kommer att behöva betala 0,01 cent per installation, och Enterprise-användare kommer att behöva betala 0,005 cent per installation.

Utvecklare av free-to-play-spel (som har en mycket högre installationshastighet än premiumtitlar) kommer att ha möjlighet att kompensera denna avgift genom att använda andra Unity-tjänster, såsom dess LevelPlay-annonsförmedlingstjänst.

Kända spel som utvecklats i Unitys spelmotor

  • Pokémon Go
  • Fall Guys
  • Rust
  • Valheim
  • Hearthstone