I april 2019 utsåg RTL Group Natalie Tideström Heidmark till verkställande direktör (vd) och Nicolin Lillhage till Chief Operating Officer (COO) och vice verkställande direktör på United Screens. Den nya ledningen fick i uppdrag att kombinera effektivisering och tillväxt, och utvecklade därmed den nya strategin ’effektiv tillväxt’. Den nya affärs- och tillväxtplanen presenterades under mitten av sommaren för RTL Group.

Har fått betydande tillskott från aktieägare
”Det är väldigt berikande att vara en del av ett större sammanhang tillsammans med RTL Group. Investeringen på 80 miljoner SEK från RTL Group är betydande för implementeringen av vår nya strategi och affärsplan. Under 2019 har vi genomfört flera väsentliga investeringar för att stärka vår position som marknadsledande inom online video och influencer marketing.”, säger Natalie Tideström Heidmark, vd på United Screens. Hon fortsätter: ”Investeringarna har skett inom business intelligence, techlösningar samt lanseringen av vårt dotterbolag United Screens Music. Dessa investeringar innebär förbättringar för fortsatt utveckling av vår service till kreatörer och kunder. Vi kunde redan i slutet av 2019 se tydliga resultat av detta arbete.

Strategin lyckosam
”Den nya strategin resulterade i en fortsatt stark tillväxt 2019. Omsättningen ökade med 15 procent mot året innan, till 143 miljoner SEK.

Q4 2019 blev ett rekordkvartal
”Fjärde kvartalet 2019 var United Screens bästa hittills, vilket gjorde att vi stängde helåret med en rekordomsättning. Vi ser trenden hålla i sig under 2020 då vi i första kvartalet gjorde ’all-time high’.”, säger Nicolin Lillhage, COO och vice vd. Hon fortsätter: ”Under förra året såg vi ett stort intresse från annonsörer, vilket fortsätter 2020. Vi är glada att vi fått förtroendet från flera marknadsledande kunder att genomföra effektiva och genomslagskraftiga influencer marketing- och reklamkampanjer. Bland våra kunder finns varumärken som adidas, Nintendo, Carlsberg, Libero och ett flertal medie- och reklambyråer.”

Integration med Divimoves
En del av den nya strategin är att integrera United Screens aktiviteter med Divimoves, för att etablera Europas största digitala studio och influencernätverk. Natalie Tideström Heidmark är en del av Divimoves internationella ledningsgrupp. I juli 2019 presenterade RTL Group kombinationen av Divimove och United Screens.

Tobias Schiwek, vd på Divimove, säger: ”Under de senaste 12 månaderna har vi tillsammans med United Screens framgångsrikt tagit stora steg för att skapa och etablera Europas starkaste ’powerhouse’ inom online video. Just nu arbetar vi med att sätta upp rätt infrastruktur och investera i vår produktportfölj, tech och annonslösningar för att kunna stärka vårt erbjudande till kunder, annonsörer och talanger.”

United Screens resultat 2019
Omsättning 143m SEK
Resultat – 44m SEK
Investering 80m SEK

Nyckeltal 2019
7 947 000 000 Antal videovisningar
715 Antal kampanjer på Youtube, Instagram and Tiktok
511 Antal influencers/kanaler