Hushållen har känt av ökade levnadskostnader under det senaste året, vilket har påverkat konsumentbeteenden. En ny undersökning från EY visar att fler svenska konsumenter nu är villiga att dela sina personuppgifter och gå med i lojalitetsprogram för att få rabatter och erbjudanden. Trots detta har oron för datasäkerhet vid online-shopping ökat markant, vilket skapar nya utmaningar för företag som vill vinna och behålla kundernas förtroende. Det framgår av ett pressmeddelande.

Ökat intresse för att dela personliga data

Enligt EY:s senaste konsumentundersökning, som omfattar över 23 000 respondenter från 30 länder, är andelen svenskar som kan tänka sig att dela anonym eller publik data i utbyte mot förmåner nu 67 procent, jämfört med 59 procent förra året. Ännu mer anmärkningsvärt är att andelen som är villiga att dela identifierbara personuppgifter för personliga erbjudanden har ökat från 23 till 34 procent. Denna förändring speglar en ökad acceptans för datadelning i utbyte mot konkreta fördelar.

Fri frakt lockar flest konsumenter

Den största anledningen till att svenska konsumenter går med i lojalitetsprogram är fri frakt, vilket 65 procent av de tillfrågade anger som mest motiverande. Därefter följer lägre priser i butik (49 procent) och möjligheten att tjäna poäng för framtida köp (45 procent). Dessutom har en av tre konsumenter anmält sig till en mejllista och nästan lika många laddat ner en app för att få en rabatt under de senaste sex månaderna.

Även om vi ser en ökning av konsumenter som vill dela personlig information i utbyte mot rabatter är det fortfarande viktigt att göra det enkelt för dem som inte vill dela sina data att kunna avstå, säger Malin Andrée, partner på EY.

Medlemsbaserade affärsmodeller fortfarande svaga i Sverige

Trots den ökade viljan att dela personuppgifter är svenska konsumenter fortfarande försiktiga när det gäller att betala för medlemskap för att få exklusiva rabatter. Endast 8 procent av de svenska respondenterna skulle vara villiga att betala en sådan avgift, vilket är betydligt lägre än det globala genomsnittet på 14 procent.

Ökad oro för datasäkerhet

Samtidigt som fler är villiga att dela sin data, har oron för bedrägerier och datasäkerhet också ökat. Undersökningen visar att svenska konsumenters oro för att företag säljer deras personliga information till tredje part har ökat från 35 till 44 procent. Oro för ID-stöld, datasäkerhet och risken att ladda ner virus har också ökat avsevärt.

De fem största rädslorna vid digitala interaktioner med företag är nu:

  1. Företag som säljer personlig information till tredje part (44 procent)
  2. ID-stöld och bedrägeri (42 procent)
  3. Datasäkerhet och dataintrång (42 procent)
  4. Nedladdning av virus (37 procent)
  5. Oönskade telefonsamtal och meddelanden (36 procent)

Det är tydligt att svenska konsumenter blir allt mer medvetna om riskerna med att dela personlig information online. Företagen måste arbeta hårdare för att bygga förtroende genom att investera i cybersäkerhet och visa att de tar konsumenternas oro på allvar, säger Malin Andrée.

Slutsats

Svenska konsumenter är alltmer benägna att dela sina personuppgifter i utbyte mot fördelar som fri frakt och rabatter. Samtidigt ställer de högre krav på företag att skydda deras data och bygga förtroende. För företag innebär detta att balansgången mellan att erbjuda attraktiva incitament och säkerställa robust dataskydd aldrig har varit viktigare.