Kommunikationsappen Truecaller redovisade en ökad omsättning jämfört med samma period det föregående året. I det fjärde kvartalet uppgick nettoomsättningen till 444 MSEK (392), vilket motsvarar en omsättningstillväxt på 13 procent. Dock redovisades en lägre rörelsevinst, för perioden landade rörelseresultatet på 126,7 MSEK (170,9) med en tillhörande rörelsemarginal om 28,5 procent (43,6). Vidare blev det justerade ebitda-resultatet uppgick till 135,9 MSEK (196,2) med en justerad ebitda-marginal på 30,6 procent (50).

Aktiekursen straffas hårt på onsdagsmorgonen, i skrivande stund handlas Truecaller kring 28 SEK vilket är cirka 28 procent lägre i jämförelse med tisdagens stängningskurs.

Resultat före skatt uppgick till 109,7 MSEK (171,2). Slutligen blev resultatet efter skatt 85,5 MSEK (138,3) vilket genererar en vinst per aktie om 0,23 SEK (0,37).

Det makroekonomiska klimatet påverkade Truecaller mot slutet av fjol året, och enligt bolagets bedömning väntas det tuffa klimatet bestå på kort sikt.

“Mot slutet av 2022 gick vi successivt in i en mer utmanande makroekonomisk fas. Efter det tredje kvartalet kommunicerade vi att annonsörer blivit mer avvaktande med sina marknadsföringsinvesteringar och att det skulle kunna leda till en minskad efterfrågan på annonsmarknaden”, skriver Alan Mamedi i vd-ordet.

Trots en minskad efterfrågan på digital annonsering lyckades Truecaller öka annonsintäkterna tack vare de förbättringarna som genomförts inom Ad-tech. Annonsintäkterna ökade med 7 procent till 362,3 MSEK (338,9). Dock minskade priserna till följd av generellt lägre efterfrågan. Den negativa priseffekten kunde delvis motverkas genom betydligt fler antal annonsvisningar.

“Vi ser fram emot 2023 där vi kommer har ett starkt fokus på våra utvalda strategiska marknader samt på att öka andelen premiumprenumeranter och antalet anslutna företag till Truecaller for Business. Slutligen fortsätter vi att investera i att utveckla vår kärnprodukt för att göra den ännu mer relevant och användbar för att ännu fler människor runt om i världen ska tycka om och använda den”, avslutar Alan Mamedi vd-ordet.