Många varumärken satsar mer på sociala medier och communitybyggande under 2023. Något som innebär att marknadsförare som arbetar med sociala medier behöver både resurser och nya färdigheter för att kunna hänga med i utvecklingen. Det skriver Pernilla Jungåker, marknadsansvarig för Hubspot i Norden och Benelux-regionen.

I dag är sociala medier den självklara plats där många av oss söker information, lär sig nya saker, kommunicerar, handlar och samtalar med kundtjänstmedarbetare. Detta ställer nya krav på alla som jobbar med marknadsföring. Rollen som marknadsförare idag innebär att man behöver hålla sig ständigt uppdaterad när det kommer till olika sociala medieplattformar, nya AI-verktyg, algoritmer och trender.

Samtidigt är mer än 90 procent av marknadsförarna övertygade om att deras marknadsföringsaktiviteter i sociala medier år 2023 kommer att ge en positiv avkastning på investeringen i reda pengar. Detta enligt en ny undersökning vi på Hubspot tagit fram.

Trend 1: Försäljning via sociala appar ökar

Visuella sociala medier som Instagram, Pinterest och TikTok är naturliga verktyg för marknadsföring av e-handel. Idag har de flesta sociala plattformar inbyggda e-handelsfunktioner. Det har visat sig att kunderna gillar bekvämligheten med att handla direkt där de hittar sin inspiration, visar Hubspots undersökning. Omkring 80 procent av marknadsförarna inom sociala medier säger att konsumenterna oftare köper produkter direkt i sociala appar än på varumärkets webbplatser eller från tredje part likt Amazon. För närvarande säger 47 procent av marknadsförarna som jobbar med sociala medier att deras varumärke säljer produkter direkt i sociala medieappar. Om varumärken inte drar nytta av social handel går man miste om en enorm publik som sträcker sig över generationsgränserna. Konsumenter i åldern 18-44 år föredrar att hitta nya produkter via sociala medier, och 35 procent av de som tillhör generation Z säger att de använder sig av sociala medier i första hand för att hålla sig uppdaterade om varumärken och produkter.

Trend 2: Det blir allt viktigare att bygga ett community

Samtidigt blir det allt vanligare att man som varumärke satsar på att bygga ett community med sina användare. Nio av tio marknadsförare inom sociala medier säger att det är absolut nödvändigt att bygga upp en gemenskap på nätet för att lyckas 2023. Data stödjer denna tes. En av fem användare av sociala medier har anslutit sig till eller deltagit i ett online-community under de senaste tre månaderna. Sociala medier har förändrats mycket under det senaste året. Frågor som rör integritet, dataskydd, desinformation och uppkomsten av decentraliserade sociala nätverk har spelat in när användare rör sig bort från de traditionella plattformarna. Som företag innebär detta lägre intäkter från annonsering och satsningar på sociala medier. Lösningen blir att bygga upp nischade gemenskaper. De är de perfekta inkubatorerna för varumärkeskännedom, engagemang, lojalitet och förtroende, förklarar Pernilla Jungåker.

Trend 3: Kundtjänster blir mer aktiva på sociala media

Det är vanligare idag att kundtjänstrelaterade frågor trillar in via sociala medier. 76 procent av marknadsförarna inom sociala medier säger att deras företag redan erbjuder kundtjänst på sociala medier. Allt fler användare av sociala medier har kontaktat ett varumärke via direktmeddelanden för att få hjälp under de senaste tre månaderna. Vi ser en betydande ökning av kontakter med kundtjänst genom direktmeddelanden under de senaste åren. Viktigt att ha i åtanke är att bra kundservice på nätet kan generera varumärkeskännedom. Konsumenter delar gärna med sig av beröm när varumärken svarar snabbt och löser problem via direktmeddelanden. På samma sätt kan dålig kundservice har motsatt effekt, och kan leda till negativa omnämnanden.

Om rapporten:
Hubspot har frågat 1 283 marknadsförare inom sociala medier runt om i världen om de största trenderna de ser, deras mål, utmaningar och strategier för 2023. De har också genomfört en undersökning bland 600+ amerikanska konsumenter om deras trender inom sociala medier. HubSpot Market Research Analyst Maxwell Iskiev utförde datainsamlingen och analysen. Den här rapporten innehåller också insikter från Brandwatch Consumer Research-plattformen.