Kunderna är nu mer AI-kunniga än du tror. De njuter av smidiga algoritmiska interaktioner dagligen och har kommit till en punkt där de förväntar sig dem. Det betyder att företag måste bli bättre. AI handlar inte längre bara om tekniken; det handlar om hur människor upplever ditt varumärke.

Här är tre skäl till varför du behöver tänka nytt kring din inställning till AI.

AI är inte bara en trevlig funktion, det är ett måste.

Kundernas förväntningar på algoritmiska interaktioner är redan extremt höga. Detta skifte har gett upphov till ett nytt fenomen som forskare identifierar som “algoritmisk trötthet”. När AI inte fungerar bra, kräver för mycket eller för lite engagemang från sina användare eller totalt sett inte lever upp till konsumenternas skiftande förväntningar på användarupplevelsen är resultatet algoritmisk trötthet. Kunder tycker att dåliga algoritmiska interaktioner blir en allt vanligare irritation och för företag har de blivit ett verkligt hot mot affärsmodellen.

Det enda som är värre än att ha dålig AI är att ha ingen AI alls. Vi är vid en brytpunkt där kundernas tålamod tar slut: förmågan att skapa smidiga och roliga algoritmiska interaktioner är inte längre en konkurrensfördel – det är ett måste.

AI påverkar alla – även i din bransch.

Konsumenter använder nu sin bästa interaktionsupplevelse hos ett företag som riktmärke för alla andra, oavsett bransch eller plats. Det betyder att när det gäller AI är varje enskilt företag i konkurrens med de globala giganterna, som Amazon och Netflix. Även om det är sant att teknikföretag har börjat använda AI tidigt och därför kan investera enorma summor pengar i sin forskning och utveckling, är AI lika livskraftigt för små och medelstora företag och behöver inte nödvändigtvis tömma plånboken.

Företag i alla former och storlekar måste komma in i leken nu innan det är för sent.

AI kan inte byggas på en dag; det är en skräddarsydd lösning.

För företag som har bråttom att kompensera för brister i AI är det viktigt att notera att artificiell intelligens inte är något som köps färdigt. Snarare är det en företagsspecifik kapacitet som byggs över tiden. AI-kompetenser kan stärkas med hjälp av externa experter, men företag själva måste ha intern kompetens för AI för att kunna genomföra den.

Varje företag är individuellt: varje företag har sin egen uppsättning data och separata affärsbehov. AI kan hjälpa till att svetsa samman de två, skapa bättre användarupplevelser och därmed mer vinst. Men utöver det kan kunskap om AI också hjälpa ledargarnityret att vakna upp till hur viktigt en disruptiv kraft AI har blivit i varje enskild bransch. Konsumenterna är redan redo för det – frågan är om du är det?

/Olof Hoverfält, Reaktor