Förflyttningen från traditionell broadcasting till streamingtjänster för livesport väntas öka under 2023, enligt Deloitte TMT Predictions 2023. Samtidigt förutspås chiptillverkare att spendera över 300 miljoner USD på AI-verktyg, vilket är en förutsättning för den snabba utvecklingen i branschen. En ökning av antalet bredbandssatelliter lanserade under året är också en avgörande faktor.

Streamingtjänster ökar sina utgifter för rättigheter till livesport i syfte att locka, behålla och tjäna pengar på en bred publik. Deloitte förutspår att leverantörer kommer att spendera över 6 miljarder USD på exklusiva rättigheter för livesport under 2023. Konkurrensen mellan streamingtjänster och livesport ökar samtidigt som mediarättigheter blir en allt viktigare inkomstkälla för sportligorna.

Chipföretag vänder sig allt mer till AI för att snabbare, billigare och mer effektivt kunna designa och tillverka chips. Ledande halvledarföretag världen över förväntas spendera 300 miljoner USD på AI-verktyg under 2023, med en årlig ökning på 20 procent de närmaste fyra åren.

Halvledare av högeffektiva material, som galliumnitrid och kiselkarbid, förväntas säljas för 3,3 miljarder USD under 2023, en ökning med nästan 40 procent från föregående år. Dessa material har blivit allt viktigare i samband med ökningen av elektriska fordon och andra högeffektiva enheter.

Ökningen av antalet bredbandssatelliter, som ger bredbandstäckning över stora geografiska områden, är en annan viktig faktor för utvecklingen inom TMT-branschen under 2023. Dessa satelliter ger möjligheter för operatörer att erbjuda bredbandstjänster i områden där fiber och mobilnät inte finns.

Sammantaget visar Deloitte TMT Predictions 2023 att teknik, media och telekom-branschen fortsätter att utvecklas snabbt för att möta efterfrågan och förväntningarna hos företag och konsumenter i en alltmer digital och uppkopplad värld.