Tidigare har Therese Lundquist bland annat varit Sverigechef för Louis Vuitton och marknadschef för flera större internationella koncerner. Nu är hon, tillsammans med sina tre medgrundare, redo att förändra synen på samhällets livsstil och konsumtionsbeteende mot att agera och leva mer hållbart.

För drygt två år sedan gick startskottet för Green Little Heart med visionen att skapa en mötesplats för företag med innovativa lösningar och konsumenter som vill agera och leva mer hållbart. Det upplevs svårt att hitta företag och produkter som på ett trovärdigt sätt, möter högt ställda krav på etisk och hållbar produktion samt håller en attraktiv designnivå. Green Little Heart har genom sin egna certifierngsfunktion löst problemet genom att samla varumärken inom flera branscher i en och samma plattform.

– Idag återfinns 8-10 procent av koldioxidutsläppen och klimatavtrycken från modeindustrin och textilproduktionen har ökat med 400 procent sedan 2002. Vi saknar idag pålitliga marknadsplatser för hållbarare konsumtion. Därför har vi skapat Green Little Heart som är på god väg att förändra konsumtionsbeteendet. Extra roligt är att företagen som representeras på marknadsplatsen består till 70 procent av kvinnliga entreprenörer, säger Therese Lundquist, VD och grundare på Green Little Heart.

Idag, ett par år senare, är Green Little Heart på god väg att uppfylla sin vision. Redan nu har man skapat en marknadsplats med ett 100-tal hållbara varumärken, med primärt fokus på hudvård, kläder och mat, som på ett positivt sätt börjat göra klimatavtryck.

Flera vertikaler

De anslutna företagen är samtliga innovatörer inom olika branscher där många sitter på olika lösningar inom sustaintech och foodtech med flera. Förutom att Green Little Heart har byggt en marknadsplats där man förenar företag och konsumenter agerar man även “matchmaker” genom att matcha företagens behov med lösningar som redan finns integrerade i Green Little Hearts ekosystem. Bland annat har man möjlighet att, genom sitt senaste förvärv av CLMTE, hjälpa företag i hållbarhetsfrågor för att de på så sätt ska kunna minimera sina klimatavtryck.  

Förutom att man ändrar köpbeteendet hos konsumenterna och minimerar företagens klimatavtryck planterar man även ett träd för varje köp som genomförs, vilket reducerar koldioxidutsläppen med 22 kilo per träd. Redan nu har man nästan reducerat koldioxidutsläppen med 100 ton. Transparens är ett ledord som kännetecknar Green Little Heart och teamet bakom bolaget. Som kund har man möjlighet att följa sitt egna träds livscykel, från plantering till att det börjar åldras. Vidare väljer drygt 25 procent av kunderna att donera till marknadsplatsens integrerade välgörenhetsorganisationer alternativt att man väljer att klimatkompensera sitt köp. 

– Vi ser tydligt hur konsumtionsbeteendet har förändrats de senaste åren med Generation Z och Millennials som leder vägen framåt. Många vill konsumera hållbart men problematiken som uppstått är att det har varit svårt att veta vad som kan klassificeras som hållbart och samtidigt hitta ett attraktiv samt innovativt utbud på ett och samma ställe. Genom våra noggranna kontroller säkerställer vi att de produkter som marknadsförs via vår marknadsplats är ett hållbarare alternativ. ”Make the Switch” som vi säger. Idag arbetar vi med cyckliska affärmodeller, Made to Order, Premium Second-hand, Upcycling & Recycling, Innovativa materiallösningar och små kurerade kollektioner. Vi har ej prisrabatter och vårt motto är ”Buy less, choose well & make it last” som Vivienne Westwood en gång sa, fortsätter Therese.

Fokus på tillväxt

Therese, som har lång erfarenhet från detaljhandeln, har nu storslagna planer för Green Little Heart och hur man ska ta nästa steg i sin tillväxtresa. Fokus framgent blir att satsa på marknadsföring och fysiska ytor som definieras som “Engagement Centers” där plattformen blir fysisk. Samtidigt är ett spännande koncept framtaget med temasatsningar på tex ”Vad är mikroplaster” – Nya innovativa materiallösningar som bakas ihop med events, liveshopping och en dynamisk sammansättning av varumärken som byts ut när temat byts ut. 

– Vi genomför nu en riktad emission där vi totalt ska ta in 10 MSEK för att satsa ytterligare på marknadsföring. Grunden är lagd och stora utvecklingskostnader är redan tagna och idag har vi en användbar plattform med en stor mängd varumärken. Nu måste vi bara visa att vi finns, avslutar Therese.