Sverige kvalificerar sig på en tredje plats bland länderna i Europa när det gäller andelen laddbara fordon bland de nyregistrerade bilarna. Eftersom behovet av infrastruktur för fordonsladdning ökar i samma takt, så finns det en brist på elinstallatörer och Sverige ligger efter i utbyggnaden av laddstationer. Done, en tech-startup, har blivit en viktig faktor i att öka hastigheten på utbyggnaden av laddstationer och har nu skrivit avtal med Vattenfall InCharge – ett av Nordens största laddnätverk. Det tvååriga ramavtalet täcker installationer av laddstationer för privatpersoner, bostadsrättsföreningar och näringsidkare.

Sverige har (december, 2022) 430 000 laddbara personbilar, vilket 2030 beräknas öka till 3 miljoner. En ny rapport från branschorganisationen Acea, EU-kommissionen, McKinsey m.fl beräknar att Sverige år 2030 kommer vara i behov av 300 000 publika laddare, samt 1,5 miljoner privata. Med Sveriges nuvarande 18 000 laddpunkter i kombination med bristen på elinstallatörer gör att vi redan ligger efter i utbyggnaden av laddstationer. Detta är något som Done med sin installatörsplattform vill råda bot på.

Sedan appen Done grundandes år 2019 har den genomfört många tusen projekt inom hemmafix genom sitt nätverk av olika yrkesgrupper såsom elektriker, målare, snickare, golvslipare och VVS-installatörer. De har också samarbetat med partners som säljer produkter för hemmet.

“Vi har tack vare vårt rikstäckande nätverk av elinstallatörer kunnat knyta samarbeten med flertalet partners inom e-handel för laddlösningar för elbilar, där Vattenfall InCharge är det senaste tillskottet. Vi är stolta över att få jobba med en så pass etablerad aktör som Vattenfall InCharge och ser fram emot att tillsammans öka takten på utbyggnaden av laddinfrastrukturen i Sverige”, berättar Malin Granlund, medgrundare och VD av Done.

Dones API-integrationer gör det enkelt för försäljare av laddboxar att överlåta hela installationsprocessen till Done, vilket ger kunderna en sömlös resa från köp till färdig installation. Genom Done-appen hanteras all planering och kommunikation mellan installatören och kunden, och installatören kan även använda appen för att ta videosamtal med kunden och övervaka installationsplatsen för att undvika missförstånd. All administrativ hantering som offerthantering, tilläggslistor och fakturering tas också hand om via appen, vilket möjliggör för installatörerna att fokusera på själva installationen.

“Vi är stolta att kunna erbjuda en attraktiv modell och smidig användarupplevelse för installationer av laddboxar mot våra installatörer, och har därigenom lyckats bygga upp ett rikstäckande nätverk av riktigt duktiga elinstallatörer. Idag utför vi hundratals installationer varje månad och utöver Vattenfall InCharge samarbetar vi med andra aktörer inom e-handel för laddboxar, såsom Evify, Elbilsvaruhuset och Laddboxbolaget”, berättar Niclas Hallin, partnerskapsansvarig på Done.

För att kunna erbjuda elbilsladdning till gemene man så är det viktigt för oss att samarbeta med olika typer av partners. Installationen är en viktig part för att kunna erbjuda en bra användarupplevelse till våra kunder, så vi är glada över detta spännande samarbete med Done, säger Jacob Alm, Head of Operation Management, Vattenfall InCharge.

Behovet för en utökad laddinfrastruktur finns även i resterande EU, där beräkningar tyder på att antalet publika laddstolpar i EU kommer behöva dubbleras till 6,8 miljoner till år 2030 för att möta det ökade behovet. Detta innebär att 14 000 i nya laddstationer behöver installeras varje vecka om målet ska nås om att minska koldioxidutsläppen från personbilar med 55 procent före 2030. Detta i jämförelse med nulägets knappt 2 000 installerade laddstationer per vecka.

“Att bristen på laddstationer bromsar den fortsatta övergången till en eldriven fordonsflotta är något vi vill adressera även i resten av EU där vi planerar för internationell expansion under 2023”, berättar Malin