Enligt en ny undersökning genomförd av PwC med stöd av Kantar/Sifo anser hela 78 procent av svenska folket att svenska företag behöver ta ett större klimatansvar. Dessutom vill de att näringslivet ska arbeta mer med mångfald och inkludering, och minska det digitala utanförskapet. Undersökningen visar också att mer än varannan svensk tycker att företagen behöver ta ett större ansvar för ökad mångfald och inkludering, medan drygt 4 av 10 anser att företag behöver ta ett större ansvar för att minska det digitala utanförskapet.

Sofia Leffler Moberg, hållbarhetsspecialist på PwC Sverige, menar att svenska företag har en viktig roll att spela i att bidra till ett hållbart samhälle och att inspirera andra att göra detsamma. Hon påpekar också att ökad mångfald och inkludering är en avgörande fråga för att alla ska ha lika möjligheter, inte minst inom arbetslivet, och att digitaliseringen är viktig men att den inte får ske på bekostnad av att människor ställs utanför.

Enligt undersökningen har de medverkande även rangordnat de viktigaste områdena för svenska företag att arbeta med utifrån FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Bekämpa klimatförändringarna och hållbar konsumtion och produktion hamnar högst upp på listan med 34 procent vardera, medan hållbar industri, innovationer och infrastruktur ligger på tredje plats med 27 procent.

Undersökningen visar tydligt att det svenska folket vill se mer ansvarstagande från svenska företag i viktiga samhällsfrågor, såsom klimatpåverkan, mångfald och inkludering och det digitala utanförskapet. För att bidra till ett hållbart samhälle och en positiv samhällsutveckling, behöver svenska företag fortsätta att ta sitt ansvar och inspirera andra att göra detsamma.