En av telemarketingbranschens största utmaningar idag är att skaffa sig en högre konverteringsgrad, dvs. antalet kunder som nappar på ditt erbjudande. Kostnaden för att skaffa kunder via telefonförsäljning har generellt gått upp senaste åren. Det tillsammans med den låga andelen kunder som i slutändan betalar är stora utmaningar i branschen.

Genom svenska fintechbolaget Waytobill finns nu en lösning på detta problem. Med hjälp av Waytobill så kopplar man en Plugin direkt till telefonförsäljarnas säljsystem, så kallade outbound dialers, och kunden kan då med endast ett knapptryck godkänna betalningen. Med hjälp av detta så maximerar företaget sin konverteringsgrad genom en smidig, snabb, och säker lösning, både för kunden och för företaget.

Grundarna bakom Waytobill är Magnus Bendelin och Alejandro Pino. Magnus har en gedigen bakgrund inom finans- och fintechbranschen och har bl.a. varit VD för det snabbväxande fintechbolaget Sweetpay. Alejandro har en lång erfarenhet inom teknisk utveckling och har tidigare varit CTO för Sweetpay och jobbat inom product management på Schibsted och Moto GP.

Magnus och Alejandro grundade bolaget under 2020 och med hjälp av investmentbolaget Polynom investment och en grupp affärsänglar har man nu fyllt kassan och är redo att bli den ledande aktören för telemarketingförsäljning på den europeiska marknaden. Man har redan en lanseringsklar plattform och har redan skrivit avtal med finska Leaddesk som har marknadens ledande callcenter-system. Leaddesk har i dagsläget över 20 000 försäljningsagenter som nu har möjlighet att använda sig av Waytobills smarta betalningslösning.

Waytobills plugin-lösning är otroligt smidig och kommer öka försäljningen för företagen samtidigt som transparansen för slutkunden ökar genom tydliga avtal och villkor. Hela processen är väldigt enkel då man vid avslutad affär skickar ett sms direkt till kunden som innehåller en betallänk. När kunden klickar på länken blir man direkt kopplad till Waytobills Telesales Checkout. Väl där kan kunden se det skriftliga avtalet i sin helhet och kan i lugn och ro läsa igenom avtalet och villkoren. När kunden läst igenom och bekräftat avtalet så är sista steget att välja betalningsmetod. Hela processen sker under tiden som samtalet mellan agenten och kunden är igång, eller efter samtalet på de marknader där regleringar kräver det.

Eftersom Waytobill redan är integrerad i säljsystem är det enkelt att starta och det kräver inget projekt eller investering för att komma igång. Prismodellen är transaktionsbaserad och varje gång en försäljning sker via Waytobills plugin-lösning så tar de ut en mindre avgift. Detta ökar incitamentet för båda parter och innebär i sin tur att företagen inte behöver betala stora avgifter för en tjänst som man inte får någon användning av.

Waytobill har på kort tid växt snabbt och har redan anställt 8 utvecklare och betalningsexperter i Sverige och i Spanien. I dagsläget har man startat upp i stora delar av den europeiska marknaden vilket innebär att man kan använda programmet om man har försäljning på andra platser i Europa också. Man har som målsättning att nå en omsättning på 100 mSEK inom 5 år och då även börsnotera bolaget. Onboarding-processen av nya kunder har redan börjat och tack vare att man redan har knutit till sig Leaddesk och har en färdig plattform så kan agenterna redan nu börja använda Waytobills smarta plug-in program för att öka sin försäljning och samtidigt få nöjdare kunder.

”Med en färdig plattform ser vi nu fram emot att telemarketingbranschen ska genomgå samma utveckling som e-handeln har gjort. Vi drivs av att hjälpa våra kunder till förbättrade försäljningsresultat och bidra till en ökad transparens gentemot deras kunder”, säger Magnus Bendelin, VD Waytobill.

Kika gärna in deras hemsida om du också är intresserad av att skala upp din försäljning!