Svensk Handel har släppt sin prognos för årets julhandel, och siffrorna pekar på en minskning jämfört med förra året. Totalt väntas julhandeln omsätta 21,5 miljarder kronor, en nedgång med 500 miljoner kronor från föregående års 22 miljarder.
Inflation och höga räntor påverkar köpkraften
Det har varit ett turbulent år med hög inflation och ökade ränteutgifter, vilket har urholkat konsumenternas köpkraft. Denna minskade köpkraft är tydlig inom julhandeln, där försäljningen inte bara sjunker i pengar utan också i volym, på grund av högre priser.
Vikten av julhandel för återförsäljare
“För många handlare är julhandeln avgörande för att balansera upp ett ekonomiskt svårt år”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel. Många konsumenter har dock tvingats minska sina julklappsbudgetar, vilket ökar pressen på handlarna.
Second hand-marknaden växer
En markant ökning ses i köp av julklappar från second hand-butiker. En fjärdedel av svenskarna planerar att köpa åtminstone en julklapp second hand, särskilt inom åldersgruppen 25-34 år. Populära second hand-artiklar inkluderar leksaker samt kläder, skor och väskor. “Det är ett guldläge för second hand-marknaden”, tillägger Sofia Larsen.
Julklappshandeln fördelas mellan online och lokala butiker
Rapporten visar att konsumenterna värderar flexibiliteten att kunna handla både online och i fysiska butiker. 45 procent av respondenterna säger att de kommer att göra de flesta av sina julklappsinköp online, medan 33 procent föredrar att att sköta sin julhandel i lokala butiker. “E-handeln har etablerat sig som den största kanalen för julklappsinköp, men kunderna vill ha en blandning av båda”, konstaterar Sofia Larsen.