I ett förvärv går P.F.C. ihop med Svea Ekonomi. Tillsammans ska de bygga generation Z:s förstaval bland neobanker.
– Svea har sedan 2016 både varit delägare i P.F.C. och haft samarbete avseende refinansiering och kortutgivning. Vi har lärt känna varandra och tror att det finns fler framtida beröringspunkter tex inom IT-utveckling och Bank as a Service – tjänster som Svea tillhandahåller, säger Lennart Ågren, VD och koncernchef för Svea Ekonomi.
– Tillsammans med Svea som långsiktig ägare kan vi mycket snabbare nå vårt mål att bli en bank som stärker och inspirerar generation Z i början av deras finansiella liv, säger Kevin Albrecht, VD för P.F.C.
Planen för P.F.C. är att expandera konsumentappen med fortsatta satsningar på modern och prisbelönad design, varumärke, teknologi och en snabbfotad organisation.
P.F.C. är en app och ett kostnadsfritt Mastercard som lanserades i slutet av 2018 och som nu har fler än 100 000 användare i Sverige. P.F.C. gör det möjligt att på ett enkelt och smidigt sätt få bättre koll på vardagsekonomin. Med digitala lösningar hjälper P.F.C. sina användare att spendera, spara och hantera sina pengar P.F.C. har belönats med silver i Svenska Designpriset och utsågs 2019 till Årets Utmanare av Privata Affärer.
Svea har investerat i P.F.C. under en längre tid och blir nu enskild ägare. P.F.C. blir i och med förvärvet ett dotterbolag till Svea Ekonomi.