Stripe, en plattform för finansiell infrastruktur för företag, meddelade idag att OpenAI har valt Stripe för att sköta sina betalningar när de börjar kommersialisera sina banbrytande generativa AI-tekniker ChatGPT och DALL-E. Stripe integrerar också OpenAI:s nya teknik för naturlig språkbehandling, GPT-4, i sina produkter och tjänster.

– Vi är glada över att samarbeta med Stripe för att kunna tjäna pengar på våra flaggskeppsprodukter. Utöver betalningar hjälper Stripe oss med allt från återkommande fakturering och skatteefterlevnad till att automatisera vår finansiella verksamhet, säger Peter Welinder, chef för produkter och partnerskap på OpenAI.

OpenAI drivs med Stripe

OpenAI samarbetar med Stripe för att kommersialisera sin generativa AI-teknik. Med hjälp av Stripes produktsvit kunde OpenAI lansera ett globalt betalningssystem för flera produktlinjer på bara några veckor. Höjdpunkterna i samarbetet är bland annat följande:
Stripe Billing och Stripe Checkout driver ChatGPT Plus, OpenAI:s betalversion av ChatGPT. Med hjälp av Checkouts betalningssida erbjuder OpenAI engångsköp, månads- eller användningsbaserade prenumerationer och når globala kunder med mer än 25 betalningsmetoder.

  • Stripe Billing erbjuder DALL-E-användare ett flexibelt pay-as-you-go-alternativ för att köpa DALL-E-krediter, som gör det möjligt för kunderna att generera nya bilder.
  • Link, en vidareutveckling av Stripes produkt Remember Me, låter OpenAI-användare betala 40 procent snabbare i genomsnitt genom att automatiskt fylla i sparade betalningsuppgifter. OpenAI är nu en del av Link-nätverket, som gör det möjligt för tiotals miljoner användare att checka ut snabbare med nätverksbaserade betalningsuppgifter som sparats hos hundratusentals företag.
  • Stripe Tax stöder OpenAI för att uppfylla sina skyldigheter inom skatteefterlevnad när företaget expanderar till globala marknader.
  • Revenue Recognition hjälper OpenAI att hålla koll på sin ekonomi – inklusive hantering av tvister och återbetalningar i stor skala – så att man kan stänga sina räkenskaper korrekt varje månad.
75 procent av de ledande företagen inom generativ AI har samarbeten med Stripe för att snabbt kunna lansera sina produkter på marknaden, skala dem med hänsyn till regelefterlevnad och ge dem till många fler användare världen över. Bland dessa företag finns OpenAI, Runway, Diagram och Moonbeam.
– I takt med att mängden nya AI-företag ökar hjälper vi dem med smarta strategier för att tjäna pengar och se till att deras produkter når fler kunder. Personligen är jag glad över att enkelt kunna köpa fler DALL-E-krediter och fortsätta mina äventyr inom AI-assisterad målning, säger David Singleton, teknikchef på Stripe.

Förbättring av Stripe med GPT-4

Stripe har länge använt artificiell intelligens för att förbättra sina produkter och upplevelser för användarna, bland annat för att hjälpa användarna att hantera bedrägerier och öka sina konverteringsgrader. Förra året samarbetade Stripe med Microsofts Azure OpenAI-team för att implementera GPT-3 för Stripe Support, vilket hjälper kundtjänstmedarbetare att identifiera snabbare lösningsvägar för de många användare som de interagerar med varje vecka.
Efter att ha deltagit i GPT-4-betaversionen i januari identifierade Stripe en rad olika sätt att använda tekniken för att effektivisera verksamheten och hjälpa användarna att snabbare få den information de behöver. Ett av de första resultaten av detta arbete är GPT-drivna Stripe Docs.