Stripe, en finansiell infrastrukturplattform för företag, släppte idag Stripe Apps och Stripe App Marketplace. Som ett ekosystem av populära verktyg från tredje part löser Stripe Apps en grundläggande utmaning för växande företag och möter samtidigt önskemål från Stripe-användare.
För att konkurrera i internetekonomin använder företag en mängd olika program och verktyg. Även om de använder Stripe för att behandla betalningar, kan de använda separata verktyg för att skicka en återbetalningsbekräftelse och stänga den associerade kundsupportbiljetten. Även om dessa verktyg är användbara kan det även uppstå friktion med manuell koordination och risken för mänskliga fel när användarna byter mellan dem. Stripe Apps förenar många av de verktyg som företag förlitar sig på, vilket gör det lättare att utföra vanliga uppgifter på ett och samma ställe.
Nya integrationer för att effektivisera verksamheten
Stripe Apps låter företag förenkla verksamheten och kombinera fragmenterade arbetsflöden. Genom att använda exempelvis Intercom-appen på Stripe App Marketplace kan en kundsupportagent se en kunds fullständiga supporthistorik och direkt svara på supportärenden på kundinformationssidan i Stripe Dashboard.
– Med Intercom-appen integrerad i Stripe kan våra kunder undersöka problem, svara på betalningsfrågor, godkänna återbetalningar och mer från Stripe Dashboard. De kan göra allt detta samtidigt som de tillhandahåller support i realtid till kunderna via Intercom messenger, säger Des Traynor, medgrundare och chief strategi officer på Intercom.
Stripe Apps gör det möjligt för företag att anpassa Stripe för första gången. Det möjliggör också automatiserad delning av kontextuell information mellan appar, håller registersystem synkroniserade och ger användarna en bättre överblick över sin verksamhet.
– Låt oss till exempel säga att en företagsägare vill automatisera ett riktat meddelande när en kund gör ett köp, och skickar dem ett specifikt rabatterbjudande för att uppmuntra upprepade köp. Mailchimp-appen synkroniserar automatiskt den här kundens information mellan Stripe och Mailchimp, vilket effektiviserar deras verksamhet och sparar tid, säger Jon Fasoli, produktchef och designchef på Mailchimp.
Appar för varje användningsfall och för varje företag
Stripe App Marketplace innehåller appar för en rad kärnverksamhetsfunktioner, som redovisning, analys, CRM, eSignatur, marknadsföring och mer. Vid lanseringen kommer den att inkludera mer än 35 appar från ledande leverantörer som DocuSign, Dropbox, Intercom, Mailchimp, Ramp och Xero. Stripe kommer att lägga till fler partners och appar med tiden, samt appar på icke-engelska språk.
Utvecklare kan bygga och publicera appar på Stripe App Marketplace för att nå de miljontals företag som använder Stripe. Alternativt kan de utveckla anpassade appar för användning inom deras företag. De kan till exempel bygga en app som visar information från interna CRM- och ERP-system i Stripe Dashboard.
Även om appar är synliga och interaktiva i Stripe Dashboard, fungerar de också i bakgrunden. Där utnyttjar de den fulla kraften i Stripes API för att utföra uppgifter som att skapa ett kundkonto, uppdatera en befintlig kundpost eller generera en faktura.
– Med Stripe Apps kan företag anpassa Stripe med sina SaaS-verktyg för att stötta sina kunder på bästa sätt. Vi är glada över det här nya kapitlet och väntar spänt på att få se uppfinningsrikedomen i alla appar som utvecklare kommer att bygga under de kommande månaderna och åren, säger Bowen Pan, produktchef för Stripe Apps.
Idag kan utvecklare börja bygga appar och användare kan börja utforska Stripe App Marketplace. Användare kommer att kunna installera appar direkt under de kommande veckorna.